Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera SKÄRVOR
Lera HAYMARKET BY SCANDIC
Lera THE CROWN
Lera PERSONPORTRÄTT
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera TÅGSTATIONEN SAO BENTO
PROJEKT: SAO BENTO Q De historiska motiven var et
t sätt att undervisa folk i deras egen historia. ”Viktiga influenser var den italienska majolicatekniken och hantverket från Delft i Holland.” ADOSINDA PEREIRA, KERAMIKER exportprodukt: portvinet. Idag färdas dock inte druvorna längre på floden, som syns på motiven, utan transporteras till Porto med lastbil. Ricardo Caetano är född och uppvuxen i Porto. Han menar att stans invånare har ett speciellt förhållande till São Bento: – Framför allt har den unga generationen lärt sig uppskatta de här konstverken och känna stolthet över sin historia, precis som med vår traditionella fadomusik. Azulejos är väldigt autentiskt för oss, något vi har lärt oss värdesätta på nytt. Han fortsätter: – Våra azulejos är ett nedstigande arv från morerna. Ju mer färger desto nyare. Men det där får konstnären förklara närmare, säger han. Alltså vandrar vi gågatan Rua das Flores i riktning mot den dåsiga Dourofloden. Längs välbevarade fasader några kvarter längre söderut huserar keramikern Adosinda Pereira. Där på den branta Rua Ferreira Borges hittas hennes butik och verkstad A Cerca. – Det finns olika uppfattningar om färgvalen på kakelplattor, men på 1500- och 1600-talet var blått och gult väldigt populära. Viktiga influenser var den italienska majolicatekniken och hantverket från Delft i Holland. Alla tre länderna var för övrigt förknippade med handeln med Orienten – och mycket influenser kom just därifrån, berättar Adosinda medan hon sitter med den tunnaste pensel och målar ett litet blått hus på en kakelplatta. Det ser nästan oförskämt enkelt ut. – Våra traditionella plattor med realistiska motiv är nästan alltid blåvita. Jag är likadan i mina egna skapelser och gillar att gå mot det traditionellt blå. 38 LERA #2 2016
Lera URBANT NAV
Lera MILJÖFOKUS
Lera KAKELDETALJEN
Lera SAN FRANCISCO
Lera KRÖNIKA