Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | motor Dacia skriver nu ett
nytt kapitel i sin historia med en helt ny visuell identitet för att uttrycka dagens önskningar. Till exempel med Dacia Spring och Bigster konceptet. Dacia – det lilla varumärket som tänker stort Foto // Pressbild Dacia föddes 1968, med ett tydligt mål: att tillhandahålla moderna, robusta, ekonomiska bilar för alla rumäner. Namnet är direkt inspirerat av namnet på landet Rumänien, som kallades “Dacia” i antiken. Dacia gick in Renaultkoncernen 1999, ledd av dåtidens koncernchef Louis Schweitzer, och öppnade vägn för nya ambitioner. Dacia finns nu i 44 länder och har över 7 miljoner kunder och har förändrats med tiden. Denna nya twist i varumärkets historia blev verklighet 2004 med lanseringen av Logan, en modern, robust familjekombi, tillgänglig för alla. Ursprungligen tillverkades den för tillväxtmarknader, till ett oslagbart pris på 5 000 euro, som blev en stor kommersiell framgång, inklusive i Västeuropa, när den började säljas där 2005. 2008 anlände Sandero, Dacias andra stora lansering inom Renaultkoncernen. Det visade sig också bli den största kommersiella framgången. Sandero med många fördelar – utrymmen interiört jämförbara med större bilklasser, praktisk och mångsidig och till ett överkomligt pris – innebar att den tog topplaceringen i privatförsäljning i Europa. En fullständig framgång. År 2010 bröt Dacia mot reglerna igen genom att erbjuda den mest prisvärda SUV:en på marknaden: Duster, ett attraktivt fordon med verklig kapacitet att ”ta sig fram överallt”, till ett attraktivt pris. Återigen blev det en kommersiell framgång. Historien fortsätter. En ny revolution är på gång med Dacia Spring, den billigaste elbilen i Europa. Med denna stadsbil som ser ut som en SUV har Dacia återigen gått emot reglerna och erbjuder el-mobilitet för alla. Dacia är modernare och mer i samklang med tiden än någonsin och fortsätter att skriva sin egen historia, utan att glömma sin väg till framgång: mer nytta för pengarna på alla sina bilmodeller. Från design till försäljning, via tillverkning och transport, förblir varumärket trogen sin strategi att optimera kostnaderna i varje steg, så att kunderna bara betalar för vad de behöver. Dessutom presenterades Bigster-konceptet i januari i år vilket kommer att bredda Dacia-sortimentet till nya horisonter. – Dacia kommer förbli Dacia och fortsätter att erbjuda pålitliga modeller som är meningsfulla för kunderna, ett smart köp som ger bäst valuta för pengarna. Med skapandet av affärsenheten Dacia/Lada kommer vi att få ut det mesta av CMF-B modulplattformen, öka vår effektivitet och förbättra kvaliteten, konkurrenskraften och attraktionskraften. Vi har allt till hands för att nå toppen. Bigster-konceptet visar oss vägen, säger Denis Le Vot, vd Dacia och Lada. Med Bigster konceptet menar Dacia att märket kommer att bli ännu mer attraktivt, coolare och med mer outdoor-känsla, men ändå tillgängligt och fokuserat på det väsentliga. Bigster konceptet är gjort för utomhus- och dammiga vägar och erbjuder bara det viktigaste för en SUV i sitt segment. Bigster förkroppsligar det väsentliga och gör djärva val, vilket visas med obehandlat återvunnet skyddsmaterial på bilen. De enkla linjerna och tidlösa proportionerna talar om robusthet, ökar lusten till äventyr och strör en aura av frihet över märket, menar Dacia. Vi erbjuder Biltvätt 56 fr 159:Däckskifte fr 199:Däckhotell fr 399:DROP IN eller tidsbeställning via telefon eller Facebook! Skjutbanevägen 11, Örebro 076-856 70 73 • Gilla oss på ÖPPET: Mån-Fre 08.00–18.00 • Lör 10.00–16.00 • Sön stängt