Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | motor MG ZS EV – Folkelbile
n är här Test // Ulf Hjelting Foto // Pressbild 1 200 bilar väntas till hamnen i Göteborg inom kort. 800 av dessa är redan sålda eller leasade. Är folkelbilen här genom MG:s nya ZS EV? Vi är nämligen många som väntat och längtat efter en prisvärd elbil i form av en femsitsig personbil till ett pris under 350 000 kronor. Nu är den här. 1,2 miljoner för en elbil? Glöm det om du inte har en väldigt välfylld plånbok och en ytterst bra ekonomi. Visst, Tesla är en alldeles fantastisk bil att köra, men inte att äga till priset av tre ”normalprisade” fossildrivna bilar. När Tesla 3 lanserads sades det att den skulle bli en folkbil, men med ett pris över 700 000 har den givetvis inte blivit det. Långt ifrån. Men nu vill de kinesiska ägarna för MG bevisa att det går leverera en prisvärd elbil som passar även de något mindre plånböckerna. MG, det vill säga det gamla anrika engelska sportbilsmärket Morris Garage, 58 såldes 2005 efter konkurs och delar av företaget köptes då upp av kinesiska Nanjing Automobile Corporation (NAC). Köpet inkluderade bland annat namnet MG och produktionen återupptogs i både Kina och Storbritannien. Ursprungligen fanns även planer på att starta produktion i USA. MG ZS EV är den första eldrivna SUV:n i B-segmentet som även fått fem stjärnor från Euro NCAP vad gäller säkerhet och detta gör bilen till bäst i klassen. Hedin Motor, som är svensk generalagent för bilmärket, har i år haft en kampanj där man erbjudit en MG ZS EV som leasingbil för 1990 kronor månaden. Med detta kan man säga att folkelbilen är här. Äntligen! De allra flesta leasingtagarna har dock valt ”lyxvarianten” där det då ingår 17-tumsfälgar, soltak, en service per år och 1 500 mil per år till ett pris av 2 430 kronor per månad i ett avtal om tre år. Som modell har denna ZS EV funnits ute i världen i lite drygt ett år och prestandamässigt går den givetvis inte att jämföra med exempelvis en Tesla. Med ett fulladdat batteri tar denna bil dig 26,3 mil enligt WLTP-räckvidd* och 0 till 100 km/h tar lite över fem sekunder. Drivlinan är ett 44,5 kWh vattenkylt litiumjonbatteri som du snabbladdar upp till 80 procent på cirka 40 minuter. Budgetvarianten, som på MG-språk heter Comfort, av en ZS EV kostar från 339 900 kronor och då ingår exempelvis 16-tums lättmetallfälgar, en åtta tums pekskärm i färg som styr radio, klimatanläggning med mera, tre körlägen (Eco, Normal och Sport) och ett lastutrymme på 448 liter. Lyxmodellen, Luxury, har givetvis allt detta plus 17-tums lättmetallfälgar, backkamera, dödavinkelvarnare, panoramatak, eldrivna och infällbara sidobackspeglar, stolar med konstläder och en förarstol som kan justeras elektroniskt. Den modellen kostar från 359 900 kronor (innan statlig rabatt om 70 000 kronor). När vi i vanliga fall pratar elbilar för under 400 000 kronor så handlar det om bilar så som VW:s E-up, Renault Twizy eller Zoe, SEAT Mii eller Nissan Leaf. Små bilar med i bästa fall plats för två personer och lite bagage. Med MG ZS EV pratar vi SUV, en riktig SUV, en sport utility vehicle – en äkta stadsjeep och inget annat. Det här är en bil som du slipper vika dig tredubbel för att komma in och du slipper slå huvudet i någon övre dörrkarm eller sträcka dig förtvivlad efter ett dörrhandtag som är en meter ifrån när du satt dig i bilen och ska stänga dörren. Kvaliteten då? Ja, det återstår att se. Bilmärket ägs som sagt av ett kinesiskt bolag och det återstå att se om MG ZS EV är en jackpott eller nitlott kvalitetsmässigt. * WLTP betyder Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure och är en EU-standard för hur man mäter en bils förbrukning och därmed räckvidd.