Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | hus och hem Årets tema för
hantverksstipendiet 2021 är keramik. Under sommaren har keramiker i Sverige möjlighet att skicka in en ansökan. Behovet av personlig kontakt har minskat och efterfrågan på att handla online har ökat. Nordskiffer märker av trenden och öppnar webbshop. Svenskt hantverk i fokus när Cervera lanserar årligt hantverksstipendium Foto // Pressbild Sveriges ledande aktör inom köks- och heminredningsprodukter introducerar ett årligt hantverksstipendium. Med detta initiativ lyfter Cervera skickliga, lokala hantverkare för en bredare målgrupp, genom exponering och försäljning på både e-handeln och i fysiska butiker. Årets tema för hantverksstipendiet 2021 är keramik. Under sommaren har keramiker i Sverige möjlighet att skicka in en ansökan. Cervera väljer i augusti ut tio nominerade, som får sälja sin keramik på Cervera.se och i utvalda butiker i landet. Av de tio nominerade utser en jury en keramiker som erhåller hantverksstipendiet på 25.000 kronor. – Hantverksstipendiet är för oss ett sätt att stötta lokala hantverkare, som genom Cerveras försäljningskanaler kan nå ut brett i hela Sverige. Intresset för lokalt producerade produkter har nog aldrig varit större och många av våra kunder efterfrågar unik design som inte går att hitta någon annanstans. Vi lägger stort fokus på vårt hållbarhetsarbete och har sedan tidi10 gare affärsområdet Cervera Vintage, som uppmuntrar till återbruk, säger Peter Rimbäck, vd, Cervera. I årets jury ingår Matti Klenell, formgivare, Calle Forsberg, keramiker, Karin Sköldberg, grundare av Trendgruppen pr, samt Emma Ohlsson, verksamhetschef för Cervera Vintage. Ansökningsperioden för hantverksstipendiet pågår från vecka 24 till 32. Intresserade hantverkare ansöker på Cerveras hemsida. Cervera nominerar därefter tio keramiker under vecka 34, vars objekt kommer att säljas på cervera.se och i utvalda lokala butiker från och med vecka 34. Vinnaren av hantverksstipendiet utses av juryn i samband med Stockholm Craft Week, fredagen den 1 oktober. Vinnaren erhåller ett stipendium på 25.000 kronor. Cervera Vintage lanserades över hela Sverige i september 2020 med syfte att underlätta för konsument att vara en del i ett hållbart kretslopp, med produkter som får en längre livscykel. Tjänsten erbjuder konsument att köpa och sälja högkvalitativa vintageobjekt på Cerveras e-handel. Konsumenter förändrar köpbeteende när det gäller natursten Foto // Pressbild Nordskiffer är återförsäljare av naturstenen skiffer och är ett av de företag som vittnar om förändrat köpbeteende de senaste åren. Inte minst under 2020 och fram till nu har företaget noterat att efterfrågan av miljövänliga material och möjlighet att handla online har ökat. Inom kort öppnar Nordskiffer sin webbshop i ett steg att möta det ökade trycket från privatmarknaden. Flera trender som löper parallellt gör sig gällande när det kommer till den kraftigt ökade efterfrågan av natursten. Den allmänna kunskapen om natursten har ökat samtidigt som miljöintresset och intresset för hållbarhet har tagit fart i konsumentleden. Den sociala distanseringen under pandemin har dessutom gett hemmet en större betydelse. – Att folk renoverar hemma och även satsar på sin trädgård är en ökad trend sedan 2020 och det har hållit i sig, berättar Lisa Jäderkvist på Nordskiffer. Vi har haft en stadigt ökad efterfrågan på skiffer sedan vi startade år 2015, men pandemin har påskyndat utvecklingen. När det kommer till natursten har ett begränsat sortiment gått att finna i bygghandeln men de flesta leverantörer i Sverige är även producenter och sköter försäljning såväl till privatkund som till företag. – I takt med att vanan av att handla på nätet har ökat, så verkar även vad man handlar på nätet ha breddats. Tidigare när en privatperson skulle köpa ett ton natursten till sin uteplats så fanns webbshop kanske inte med som alternativ ens, menar Lisa. Försäljning online är ett grepp många företag har tagit till för att överleva pandemin. Samtidigt betonas från flera håll att köpbeteendena är förändrade och att online försäljningen inte är en övergående trend, utan är här för att stanna. – Vi har resonerat kring försäljning online under många år och har stått förberedda i väntan på att marknaden skulle mogna. Nu kör vi igång vår egen webbshop som riktar sig främst till konsumenter och det ska bli spännande att se hur det faller ut, avslutar Lisa.