NG Sthlm 1
”VI ÄR HOVNARREN SOM PEKAR FINGER ÅT KUNGEN.” DÄR
NIMUE ÄR viljestark och moraliskt klanderfri snubblar Merlin runt, omtöcknad i ett ihållande rus. Kanske kan man jämföra honom med den försupne hjälten Haymitch i Hunger Games, för Curseds tonalitet för snarare tankarna till moderna ung vuxen-romaner än keltiska diktverk från 800-talet. Jag frågar Frank Miller varför han tror att Arthurmyten har blivit en sådan historia som vi alltid återkommer till. – Arthurmyten kommer tillbaka till oss i flera olika former, omtolkad och återuppfunnen, vare sig vi vet om det eller inte. Se bara på Star Wars. Där finns det mycket lånat från Arthur, inte minst ett magiskt svärd. En bra story återvänder generation efter generation. Och legenden om kung Arthur är en historia som vi återbesöker århundrade efter århundrade, säger Frank Miller. UNDER DE FEM decennier som Frank Miller har arbetat med serietidningar, böcker, film- och tv-manus har han varit med om fler omställningar än de flesta. Han har sett serietidningsindustrin gå från storspelare till ruiner för att sedan återuppstå som en maktfaktor i och med superhjältefilmernas dominans på biograferna. För att inte tala om hur streamingjättarna helt ritade om tv-kartan. Trots det menar han att berättandet i sig inte har förändrats – bara uttrycksformerna. – Varje tidsålder är berättelsernas tidsålder. Vi inbillar oss att det är något 24 NÖJESGUIDEN | NR 07, 2020 speciellt och annorlunda med den tid vi lever i. Men nej, varje era som någonsin har existerat, från det att grottmännen målade på väggarna, har varit en era för historieberättare. Det finns inget som gör den här tiden annorlunda, säger han. FÖR DEVON TERRELL, som spelar Arthur och har vuxit upp med 00-talets fantasyoch äventyrsboom, är Cursed något av en pojkdröm. Blotta skalan på produktionen var imponerande. – Jag har aldrig jobbat i Storbritannien tidigare, men det var helt otroligt. Skogsmiljöerna vi spelade in i, det stora produktionsteamet, håret, frisyrerna, kostymerna… Det här är en sådan tv-serie som man drömmer om att få titta på, och framför allt att få vara med i. Jag växte upp med Sagan om ringen och Harry Potter, att helt plötsligt befinna mig i en sådan värld – det är som en dröm som slår in, säger en upprymd Devon Terrell. VAD SOM DÄREMOT inte kan vara en dröm är timingen. NÄR CURSED NÅR Netflix den 17 juli i år har corona sköljt över världen som en syndaflod. En halv miljon har dött i sviterna av pandemin, lågkonjunkturen är global och arbetslösheten är lika omfattande som den kvävande uppgivenheten. Lägg till polisövervåld, upplopp och annalkande klimatapokalyps och du har pestens år 2020. SAMTIDIGT KOMMER JAG att tänka på den stora depressionen under 1930-talet. När den slog som hårdast sökte sig massorna till biograferna för att se hjältar svinga sig i takkronor och bli skrämda av Universals monsterrullar. Snarare än att göra upp med verkligheten ville publiken fly den. KANSKE ÄR FANTASYSAGOR med svärd och magi just det vi behöver. En eskapistisk oas där vi dras med i kampen mellan gott och ont och förfasas över machiavelliska skurkar. För fantasysaga är just vad Cursed är. – Cursed är verkligen saga och äventyr, säger Gustaf Skarsgård. Det här är medeltidsfantasy enligt spelets alla regler. Tom Wheeler som har skrivit historien var, precis som jag, också en fantasynörd och brukade spela Drakar och demoner när han var liten. I PRESSMATERIALET LÄSER jag om ”aktuella samhällsfrågor”. För den som letar finns det samhällskommentarer i Cursed, men de är så generella att de kan appliceras på allt och inget. Att kämpa mot förtryck, stå upp för det som är rätt. Det är sådant som stora företag som Disney och Netflix kan stå för eftersom det inte betyder något. Alla är emot förtryck och det som är fel – även om vi har olika definitioner om vad som är vad. I SAMTALET MED Gustaf Skarsgård glider vi över till makt. När vi pratar har PREMIÄR: 17 JULI PÅ NETFLIX. SKAPAD AV: FRANK MILLER OCH TOM WHEELER (SHOWRUNNER). SKÅDESPELARE: KATHERINE LANGFORD (NIMUE), GUSTAF SKARSGÅRD (MERLIN), DEVON TERRELL (ARTHUR), DANIEL SHARMAN (WEEPING MONK). REGI: JON EAST, DANIEL NETTHEIM, ZETNA FUENTES, SARAH O’GORMAN. manifestationerna mot polisvåldet inte ägt rum, gatorna står folktomma och George Floyd är fortfarande vid liv. Men när jag läser citaten i efterhand kan jag inte tänka på något annat. – Anledningen varför vi återkommer till Arthurmyten är att den ställer frågan om legitimiteten av makten. Hela svärdet i stenen-grejen handlar ju om det. Vem har rätten att besitta makten? Jag tror att vi försöker hitta rättfärdigandet och legitimiteten av makten. Vem är lämpad att svinga det allsmäktiga svärdet? ÄVEN FRANK MILLER halkar in på samma spår. Cursed är inte hans mest politiska verk – inte på långa vägar! – men samtiden finns hela tiden där. Mellan raderna och under tuschlinjerna. – Jag är en cartoonist, det är vad vi gör, säger han och låter tystnaden hänga kvar i luren. Vi är hovnarren som pekar finger åt kungen.