NG Sthlm 1
DE SKAPAR FRAMTIDEN Konstfacks vårutställningar d
är avgångsstudenternas arbeten visas är ofta ett bra sätt att få en uppfattning om vad som är på gång i konstvärlden. Just i år ser dock omständigheterna lite annorlunda ut. TEXT: PETER STEEN-CHRISTENSEN ” Vad är grejen med alla dessa konstnärliga uttryck och inriktningar?” Konstfacks rektor Maria Lantz citerar en vanlig fråga som hon får från bland andra politiker. Hon hävdar att det är som att ifrågasätta fågelsång. Om hon var tvungen att ge ett svar, skulle det vara att det är svaren på de frågor som inte har ställts, eller frågor som har ställts och kanske besvarats men som nu har tolkats om. OMKRING DEN HÄR tiden varje år välkomnar Konstfack allmänheten till deras lokaler för att se och uppleva avgångsstudenternas arbete. Det här året har de föga förvånande tvingats göra saker annorlunda. I år kommer utställningen till dig, genom en digital plattform som du når var som helst, med samtliga 193 studenter och deras projekt. KURATORERNA EMILY FAHLÉN och Asrin Haidari förklarar det som en samling historier från en generation, en skildring av vår samtid, berättelser om den kaotiska tiden vi för närvarande lever i, med konst, hantverk, arkitektur och pedagogik som hjälper oss att förstå den bättre. De skildrar framtiden i geniala innovationer och historia återaktiveras i nya former. KONSTFACKS VÅRUTSTÄLLNING FINNS tillgänglig online, men visas också på storbild på Sergels Torg. Den kommer även att finnas i fysisk form i showrooms och konsthallar som Gustavsbergs och Mint på Sveavägen. konstfack2020.se MAJA BÄCKSTRÖM BLOMSTERHJERTA ”PROJEKTET BLOMSTERHJERTA BESTÅR av fem porträttfotografier tryckta på textil med handbroderade blomstermotiv. Blommorna är valda baserat på deras symboliska innebörd enligt boken Det Svenska Blomsterspråket, och hur den innebörden överensstämmer med min relation till personen på porträttet. Till varje porträtt hör en broderad bok som innehåller blommorna i porträttet tillsammans med deras symboliska innebörd. MED DET HÄR arbetet ville jag undersöka de terapeutiska aspekterna av broderi som teknik. Jag påbörjade projektet direkt efter att jag avslutat en terapibehandling för ätstörningar och arbetet blev som en förlängning av den. Ett sätt att lämna gamla ohälsosamma tankebanor och fokusera på det repetitiva arbetet med stygnen. Projektet undersöker också hur broderi kan användas för att manifestera kärlek och omtanke för andra, och låta den kärleken leva vidare i världen efter att vi lämnat den.” NR 07, 2020 | NÖJESGUIDEN 43