Loading...
Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42 I ÖRKELLJUNGA GÅR DET SOM TÅGE
T H ar Örkelljunga GK skaffat sig Sveriges billigaste klubb- hus? Förmodligen. En sak är i alla fall säker, klubb- husområdet avviker helt från normal- bilden. För det finns väl inte fler klubbar som har en perrong och tre "pensionerade" tågvagnar? Och 350.000 kr för 180 kvadratmeter måste anses som rena rama reapriset. Varför köpa tågvagnar när det finns folk som lever på att bygga hus tänker ni? Det självklara svaret blir förstås att det är billigare. Mycket billigare. När Örkelljungas bana bör- jade bli färdig 1990 visade den kras- sa verkligheten att det inte fanns några pengar att bygga ett klubbhus för. - Vi hade helt enkelt inte råd, sä- ger klubbens sekreterare Jan Hen- ningsson. Visst hade vi fått låna pengar, men vi ville inte bli efter med ekonomin. - Dessutom hade det påverkat årsavgiften och vi tycker att det är viktigare att satsa medlemmarnas pengar i banan och inte i ett hutlöst dyrt klubbhusbygge, fortsätter Bengt Andersson, vice ordförande och den som kläckt idén. I mitten av 1980-talet fanns så kal- Iade ambulerande utställningar, där tågvagnar fick tjänstgöra som utställ- ningslokaler, men när den affärsiden gick i graven för ett par år sedan ble v det plötsligt några vagnar "över". De värderades från början till 850.000 kr per styck, men priset sjönk slutligen till 7.000 kr och det var då som klub- ben slog till. RÄLSEN FANNS redan på plats. Den har faktiskt legat där i drygt 100 år. De fyra längder som SJ lämnat kvar är en relik från gamla Skåne- Smålands järnväg som gick mell un 42 SVENSK GOLF -1/1993 Falsterbo må ha sin fyr, När sina hästar och Hook ett rödljus. Örkelljunga GK har valt ett annat spår: tågvagnar som klubbhus. TEXT OCH FOTO: LENA SELLBERG
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100