Marknad Örebro 1
SMÅFÖRETAGAREN Henrik Lovebacke har flyttat bilfö
retaget Calovea Motor från Laxå till Kumla. CALOVEA MOTOR HAR FLYTTAT TILL KUMLA TEXT OCH FOTO: ANDERS BJÖRK Nyligen öppnade bilfirman Calovea Motor i Kumla efter en flytt från Laxå. En av anledningarna var att man ville närmare Örebro. – Det har fungerat bra på alla sätt, säger ägare Henrik Lovebacke. Stenevägen är en av Kumlas paradgator. Den löper två kilometer genom staden och det är här som Calovea Motor sedan ett par månader håller till i en byggnad som i årtionden inhyst olika bilfirmor. ”Ekbloms” fanns länge här och innan Calovea Motor tog över låg här Bilcenter i Kumla. Calovea Motor skrev inför flytten från Laxå till Kumla följande i ett pressutskick: “Sedan 2014 har Calovea Motor huserat i Laxå och nu tar man steget till större och mer tillgängliga lokaler på Stenevägen i Kumla. Företaget är MRF-anslutet och i slutet av 2021 förvärvades branschkollegan Wahléns Bil och i och med tillväxten så kom en flytt till större lokaler, närmare Örebro, att bli naturlig” Men vi backar bandet lite. Hur började allt för Henrik Lovebacke som driver företaget? Han är från Vretstorp i grunden och har alltid haft ett intresse av att handla med bilar. I många år gjorde han det i mindre skala hemifrån gården. – Till slut kände jag att jag var tvungen att göra en riktig verksamhet av det. Jag kommer från reklamvärlden och var delägare i en reklambyrå, där jag jobbade mycket som formgivare, säger Henrik. Han övergav dock inte jobbet inom reklamvärlden direkt utan tänkte att han kunde sköta både och efter att han öppnat i en lokal i Laxå. Men med tiden blev det så mycket att göra inom ”nya” yrket som bilhandlare att han var tvungen att välja och då föll valet på att fortsätta att utveckla Calovea Motor AB. – Det gick jättebra direkt från starten i Laxå egentligen. Jag minns när jag satte budgeten för första året om hur många bilar jag skulle sälja i månaden för att gå runt, men jag sålde direkt tre, fyra gånger mer än så och där någonstans förstod jag att jag inte kunde hinna med både att vara bilhandlare och driva reklambyrå. Henrik nämner några plus för att verka i Laxå, låga kostnader, man låg bra efter E20 och hade en säljradie åt alla väderstreck. Mindre bra är att han upplevde att man inte hade så mycket spontanbesök, de flesta bokade innan. Efter tiotalet år i Laxå fick det räcka. Nyligen har alltså Henrik, tillsammans med kollegorna Jonas och Daniel, öppnat i Kumla och Henrik har omgående känt att det var ett bra beslut. – Vi växte ur lokalen i Laxå och behövde nåt större. Sen ville vi närmare både Kumla och Örebro, där vi vet att det skulle bli lite mer spring på våra typer av bilar. För oss har det blivit bättre på alla sätt, det funkade i Laxå med, men det är bättre läge här i Kumla och även det praktiska i denna hall är att föredra. Vad är det du gillar med yrket? – Det är väl allt från inköp till försäljning och även att man få träffa så mycket olika typer av folk. Bilköp är kanske inte det allra största köp folk gör, men det ligger högt upp, så det betyder väldigt mycket för många. Då gäller det att som bilhandlare sköta sina kort rätt, både vad man har för bilar som säljs, men även efteråt när affären är gjord. Många tycker det är lite jobbigt med bilköp, det är en sån djungel att hitta rätt. Andra är väldigt målmedvetna och vet precis vad de vill ha. Precis som hos många andra bilhandlare ser Calovea Motor en ökad försäljning av elbilar. Inköpspriset för en elbil är oftast klart högre än köpet av en ”vanlig” bil. Men Henrik påtalar att man får se på det långsiktigt och att totalekonomin för att ha elbil över tid gynnar kunden minst lika bra. Ungefär 10-15 procent av de bilar som säljs just nu hos Calovea Motor är elbilar. – Det är klart att vi märker precis som alla andra att elbilar kommer alltmer. Och har vi bara hyggliga elpriser och bra räntor är det en fantastisk bra lösning både för miljön och den som kör, avslutar Henrik Lovebacke. ® 34