Marknad Örebro 1
NÄRINGSLIV Att sälja sitt företag är ett stort be
slut som kräver noggrann eftertanke. RÅD INFÖR EN FÖRETAGSFÖRSÄLJNING Att sälja sitt företag är ett stort beslut. Kanske är det ett företag som har gått i familjen i generationer eller ett livsverk. Anledningarna kan vara många, som kräver noggrann eftertanke. Mikael Vestergård, företagsmäklare på Länia Företagsförmedling, visar på några områden som är viktiga att tänka på inför en företagsförsäljning. TEXT: CAMILLA LIND FOTO: PEXELS Som företagsägare är det viktigt att fundera igenom ordentligt varför man vill sälja företaget. Det är även viktigt gentemot en köpare att tydligt kunna förklara sina motiv till en försäljning. Det kan exempelvis vara generationsskifte eller en önskan om att gå vidare med nya utmaningar. För en företagsägare är det ofta ett stort steg emotionellt, att vänja sig vid tanken att släppa ifrån sig sitt företag i framtiden. En företagsförsäljning tar vanligtvis längre tid än förväntat. Börjar företagsägaren i tid, så är förutsättningarna mycket bättre för att försäljningen av bolaget går bra och att man hittar en väl motiverad köpare. En företagsägare behöver fundera igenom vilka typer av köpare som är tänkbara. Vid val av köpare kan olika aspekter spela in, är priset det viktigaste, eller det känslomässiga. Hur kommer bolaget att drivas vidare och hur kommer personalens framtid att se ut efter en överlåtelse. Det är viktiga frågor som är bra att tänka igenom inför en försäljning, innan ägaren väljer att 38 påbörja processen. Möjliga köparkandidater kan vara någon som har någon form av relation till bolaget, en anställd, kund, konkurrent eller leverantör. Beroende på företagets storlek, bransch och potential kan det också vara av intresse för en större aktör som köper upp bolag för ett långsiktigt ägande. Det är inte heller ovanligt att en företagsköpare uppskattar att under en period kunna nyttja den tidigare ägarens kompetens. I vissa fall kan en överlämningsperiod vara ett krav från köparen. En överlämningsperiod som kan sträcka sig från några månader till år fram i tiden. Ju bättre företaget är förberett, desto kortare tid behöver säljaren vara kvar för att överbrygga verksamheten. Ett företag med hög transparens, där verksamheten är väl synlig, gör att köparen är villig att betala ett högre pris, säger Mikael Vestergård. Ett välskött företag är oftast mer attraktivt för köpare, så därför är det bra att ha upprättat en organisation med tydliga processer och rutiner, så att bolaget inte är så personberoende. Företagsmäklaren Mikael Vestergårds tre viktigaste råd till företagsägaren inför en företagsförsäljning 1. Se till att förbereda bolaget för försäljning i god tid, noggranna förberedelser leder oftast till en smidigare process och ökar samtidigt chanserna att maximera värdet på bolaget. Ha färska siffror till hands, försäljningssiffror, kostnader. Se till att det finns en tydlig struktur i organisationen. 2. Var själv aktiv i processen och var beredd på att det kan ta lite tid. 3. Var förberedd på att en överlämningsperiod kan vara ett krav från köparen. Denna period kan sträcka sig från några månader till flera år framåt i tiden. En försäljning kan ske antingen offentligt eller under diskretion. Att sälja sitt företag är för de flesta något man sällan FOTO: PRESSBILD Mikael Vestergård. gör i livet. Det är dessutom en komplicerad process och därför bör företagsägaren även fundera på om det behövs hjälp i denna process. Om företagsägaren är mentalt redo och bolaget är förberett inför försäljning, så kommer försäljningsprocessen att bli både effektivare och gå smidigare, avslutar Mikael Vestergård.