Fokus Placeringar Nya läkemedel – snabbare, billig
are, bättre
Fokus Placeringar Ung eller erfaren – lärdomar frå
n börsen
Fokus Placeringar Vart är vi på väg?
Fokus Placeringar ”Vi sitter på en skattkista”
INTERVJ U / Olle Svensk Vi har identifierat ett p
ar, säger Olle Svensk. Det handlar om fönster med gardiner och gardinstänger i privathemmen och hotellens badrum där kaklet ofta kombineras med en tapet i häftig design. – När det gäller förvärv tittar vi på kategorier som angränsar till tapeter. Det finns gott om företag att köpa. Det ska vara varumärkesdrivna bolag inom mönsterbaserad inredning, och vi för diskussioner med flera i Europa. De ägnar sig exempelvis åt soffor och sofftyg, tapeter med konstverk på, tapetmönster som går att trycka på siden. Vi arbetar just nu med en galleria i Italien som vill ha tapeter på väggar, tak och golv. Det tycker vi om. Med rätt uttryck och rätt varumärke finns det kunder som vill köpa, säger Olle Svensk. Kravet på uppköpskandidaterna är att 14 de ska ha starka bolagsledningar som vill vara kvar efter förvärvet och ha en god underliggande tillväxt. tapeter själva. Alla andra anlitar någon kunnig. Och denna någon är ofta inte en målare, utan snarare designer eller arkitekt – alltså kvalificerade inköpare. Det är vanligt att slutkunden lägger ut hela heminredningsuppdraget på en sådan konsult. – Och då är det den kundgruppen vi måste bearbeta. De kräver kvalitet och mycket service. Över huvud taget måste vi anpassa vår affärsmodell efter marknaden. Den färgfackhandel där svenskEMBELLENCE Omsättning, Mkr Rörelseresultat, Mkr Rörelsemarginal, % Vinst per aktie, kr 2020 569,9 66,0 12,5 2,02 2019 594,3 66,9 11,3 2,35 Källa: Embellence arna köper sina tapeter finns till exempel inte i Italien – där jobbar vi med agenter och återförsäljare av exklusiva möbler. säger Olle Svensk. GENERELLT ÄR HEMINREDNING en bra industri att vara i, anser han. Medelklassen i hela Europa och USA vill gärna satsa pengar på sina hem, och det behöver inte vara billigt. Premiumprodukter ligger i tiden och det har inte varit några problem för Embellence att kompensera sig för de höjda priserna på insatsvaror som följt på pandemin i världen. Nej, folk vill investera i sitt välbefinnande, inte bara hemma. Arbetsgivare lockar med ombonade miljöer och boutiquehotellen med avantgardistisk design. – Samtidigt som vi levererar mer till alla olika typer av kunder, funderar vi över vilka delar av hemmet eller hotellrummen som folk vill satsa ännu mer på. DIGITALISERINGSTRENDEN märks även hos Embellence. För även om ett mönster från 1564 kan återanvändas betyder inte det att tiden står still när det gäller produktionen. Köpet av det italienska företaget Wall & Decò innebär att Embellence fick tillgång till ett starkt varumärke och avancerad design – men produktionsplattformen och it-strukturen behövde förnyas. Nu har man moderniserat produktionen, bland annat med en helt ny digitaltryckplattform. Parallellt har man också arbetat med olika digitaliseringsprojekt riktade mot konsument. Nyligen lanserades en app som kunden håller mot sin vägg och som visar hur olika tapetmönster tar sig ut. Idén kom från studenter på Chalmers som ringde Olle Svensk och föreslog ett samarbete. – En fördel, bortsett från att vi slipper tapetkatalogerna, är att kunderna är betydligt säkrare när de gör sina inköp. Då blir de nöjdare, säger han. n Denna artikel är skriven av en journalist och helt fristående från Handelsbankens analys av bolagets aktie.
Fokus Placeringar Hög risk och viktigt att vara sn
abbfotad
Fokus Placeringar Effekterna av COP26
Fokus Placeringar Aktier att sova lugnare med
Fokus Placeringar Lästips