10_2020_JBF 1
innehåll LEDARE Coronaepidemin pågår och byggmate
rialbranschen går som tåget. I juni slog byggvaruhandeln rekord med en försäljningsökning på 20,8 procent. Under årets första sex månader ökade försäljningen med 12 procent jämfört med samma period 2019. Fina siffror. Humöret i branschen är på topp. Byggvaruhusen har blivit fler och uppköpen fortsätter. Under den senaste tiden har bland annat ÖoB, Rusta, Jula, Würth, Derome, Bolist och Byggmax öppnat nya butiker. Och Bygma, Kesko, Optimera med flera har haft plånboken öppen och förvärvat bolag. Tillväxtplanerna i den byggrelaterade detaljhandeln ligger fast. Inget tycks rucka på dem. Man kanske har lärt av Bauhaus som under finanskrisen vägrade att slå av på takten. Kedjan fortsatte att expandera, vilket visade sig bli framgångsrikt när ekonomin vände uppåt. I våras var ekonomin i fritt fall och regeringen lanserade krispaket efter krispaket. Och de verkar ha haft effekt. Antalet konkurser minskar. Svenska företag är mer optimistiska, bland annat låg Inköpschefsindex på 53,4 i augusti, vilket är den högsta nivån sedan slutet av 2018. Konjunkturinstitutet spår att svensk ekonomi kommer att krympa mindre än befarat och att en rekyl uppåt är att vänta. Sköna besked. Ser vi början på slutet för viruskrisen? Det återstår att se. Nu ökar antalet smittade igen, och politiker i våra grannländer och Europa flaggar för nedstängningar. Men Sverige håller trots allt sin kurs och försöker begränsa skadorna på ekonomin. Och nu börjar planerna för nästa års mässor ta form. Klara är Göteborgs Byggmässa 3-4 februari och Nordbygg 20-23 april. Väl mött! Per Gidlund OMSLAGET: Jörgen Sågman, vd och produktchef på BOA, framhåller att bolaget har byggt upp sin logistikkompetens under lång tid. Han är övertygad om att 3PLsatsningen blir lyckad. FOTO: BO ANDRÉN AB SKIVEXPERT BLIR LOGISTIKSPECIALIST Efter över 75 år som leverantör av byggskivor satsar Bo Andrén AB, BOA, på ett nytt affärsområde. Bolaget erbjuder nu tjänster inom tredjepartslogistik, 3PL, till kunder i alla branscher. Sid 14 BEIJER SATSAR PÅ ÅTERANVÄNT TEGEL Beijer Byggmaterial börjar att sälja återbrukat tegel i de klassiska svenska formaten i sina varuhus. Återbrukat tegel framhålls som det mest hållbara byggmaterialet, och efterfrågan är stor. Sid 4 POSITIVT OM ÖKAT BYGGANDE Under årets första halvår har den påbörjade husbyggnadsvolymen av offentliga lokaler ökat rejält jämfört med samma period 2019, och arkitekter ser med större optimism på framtiden. Sid 8 NY TRÄKONCERN FORMAS Svenska Trävarugruppen bildades för ett år sedan och nu ingår Direktlaminat, Wiwood, SWood och Fredricssons Trä i koncernen. Målet är att bli en komplett leverantör av träbaserade produkter. Sid 18 3D FÖR ÖKAT ÅTERBRUK White Arkitekter AB marknadsför nu tjänster inom laserscanning i syfte att öka återbruket av byggmaterial. Ett mål är att öka tillgången på återbrukade byggvaror på marknaden. Intresset är stort. Sid 20 THOMAS CONCRETE FÄLLS Thomas Concrete Group kunde inte presentera en accepterad metod för hur hållbarhet ska mätas. Därför fälls bolaget för vilseledande miljöpåståenden om betong i en annons i en affärstidning. Sid 23 4 22 Chefredaktör Per Gidlund, 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Ing-Marie Danielsson, 070-2734284 ingmari.danielsson@@live.com Redaktion Starrbäcksgatan 1, Sundbyberg Tel 08-514 934 20, fax 08-514 934 29 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 10-2020 Organ för sällskapet JMM 3 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB