Nordens Tidning 1
Integration Skillnaderna i färdigheter grundläggs
tidigt. Det finns starka belägg för att barn som gått i förskola gör bättre ifrån sig senare i skolan än de som har passats hemma av en förälder eller annan anhörig. Det gäller alla barn, även dem med inrikes bakgrund, men skillnaden är mycket större bland barn med invandrarbakgrund. Det betyder att deltagande i förskolan är ett viktigt första steg mot en senare integration på arbetsmarknaden. Det finns också belägg för att barn som anlänt som riktigt unga (under sex år) klarar sig betydligt bättre i den språkliga delen av PISA-testerna för ungdomar än de som anlänt senare. Därför behövs särskilda åtgärder riktade mot nyanlända barn och ungdomar i grundskole- och gymnasieåldern. Exempel på sådana åtgärder är mer studiestöd på hemspråket, mer ferieundervisning och ökat fokus på de yrkesförberedande gymnasieprogram16 nordens tidning nr 3 | 2019 men. För vuxna finns ett samband mellan deltagande i jobb-relaterad utbildning och språkfärdigheter. Det tyder på att en kombination av vuxenutbildning och subventionerad anställning kan vara ett sätt att påskynda integrationen på arbetsmarknaden. DE FYRA STORA nordiska länderna skiljer sig från de flesta andra länder genom att nyanlända flyktingar och anhöriginvandrare placeras i introduktionsprogram som innehåller språkundervisning, samhällsorientering och arbetsmarknadsåtgärder. Subventionerade anställningar i den privata sektorn är enligt samstämmig forskning den mest effektiva arbetsmarknadsåtgärden för att hjälpa invandrare att komma in på arbetsmarknaden. Sådana anställningsstöd används i hög grad i Sverige men i ganska liten omfattning i Danmark, Finland och Norge. En ökad användning kräver att mer medel anslås, bättre information om stöden till företagen samt åtgärder som gör det mindre riskfyllt för arbetsgivare att anställa på detta sätt (till exempel en provperiod före en anställning eller att arbetsgivaransvaret tas av den statliga arbetsförmedlingen eller särskilda matchningsaktörer till exempel bemanningsföretag). Arbetsmarknadsutbildning och arbetspraktik är andra former av arbetsmarknadsprogram. Här tycks erfarenheterna vara blandade. Vissa studier pekar på positiva långsiktiga effekter på den framtida sysselsättningen, medan andra tyder på negativa effekter. Angående jobbcoaching och -rådgivning finns, åtminstone för Sveriges del, en del positiva resultat. Det finns däremot för närvarande ingen evidens för att privata utförare av arbetsmarknadstjänster generellt skulle vara mer effektiva än FOTO: MOSTPHOTOS