KonferensVärlden 1
KonferensVärlden Mötesnytt & erbjudanden
KonferensVärlden Stärkande konferens i skärgården
KonferensVärlden Tre utsökta provningar
KonferensVärlden Allt om stora möten
KonferensVärlden KV möter Lars-Åke ”Babsan” Wilhel
msson
KonferensVärlden Mässor med guldkant
nya generationer har tagit över stafettpinnen. Vi
lever i en föränderlig värld där tid blivit en bristvara och där allt konkurrerar om just människors kalendrar. Många brottas med att få ihop familjeliv, yrkesliv och fritidsliv och tid har blivit en viktig pusselbit för att få ihop sin vardag. ÄSSAN SOM MARKNADSPLATS har länge varit det givna sättet att synas för hotell och konferensanläggningar. Mässans kraft för att bygga varumärke, träffa kunder, vidga sitt nätverk eller lansera nytt koncept har ända sedan 80-talet varit ett självklart sätt för att synas i bruset. Det har attraherat konferensanläggningar och hotell att bygga stora montrar, rulla ut röda mattor och lyfta in sängar och kandelabrar för att visa upp kärnan i vem man är. Branschens kreativitet för att skapa genuina upplevelser i montermiljö har varit hög och skickligheten stor för att sticka ut och fånga in mötesköpare. Utvecklingen går dock i rasande fart, med nya sätt att tänka och en annan typ av generation med andra beteendemönster växer fram. Detta torde påverka även beteendet att besöka mässor i jobbet och det är dags att tänka nytt även som mässarrangör. De utmaningar man står inför är flera. Tidsbrist och konkurrens Målgruppen som planerar konferenser, möten och events har förändrats över tid och Nya sätt att söka information En av konsekvenserna efter pandemin har varit att den digitala transformationen snabbades på och det har skett en stor förändring i kunders informationsinhämtning. Undersökningsföretaget Gartner rapporterar att dagens B2B-kunder spenderar runt två tredjedelar av köpresan på att själva samla in, gå igenom, få klarhet i informationen som ligger som grund för ett beslut. Mycket av denna informationsinhämtning sker utan direkt involvering av en säljare. Den sker istället direkt online. Kunden är mer utbildad kring sina egna behov och de möjliga lösningar som finns när väl kunden kommer fram till köpbeslut. Det finns fler alternativ för den som söker efter en konferensanläggning att hitta den via olika söktjänster på nätet eller att kontakta ett bokningsbolag som förmedlar alla konferensanläggningar och hotell. Detta är relevant eftersom det kan vara avgörande för ett beslut om att besöka en mässa i syfte att hitta anläggningar för sin nästa konferens eller event – eller inte. De traditionella mässorna kräver, förutom restid till den stora mässhallen, även att man 45
KonferensVärlden 5 tips för en lyckad konferens
KonferensVärlden Mässkalendern 2024-25