Lera 1
PORTRÄTT: MARIE DREIMAN ORDNING OCH POESI Måleris
ka färgsättningar, nyansskillnader styrda av ljuset och styrkan med några doser konst i alla projekt. Inredningsarkitekten Marie Dreiman har en bred och lång yrkeserfarenhet av vad som påverkar oss i våra dagliga liv. Text MOA SAMUELSSON Foto EMELIE OTTERBECK, EMIL FAGANDER D 14 et är inte om alla man kan säga att de lever som de lär, men färgpoeten, inredningsarkitekten och textilformgivaren Marie Dreiman, hon kan tillskrivas betydligt fler yrkesepitet än så, har passionen inför estetikens påverkan på samhället i stort och på våra liv i det lite mindre – i sin själ. Att Sverige så länge varit drivet av ledorden ”Ordning och reda”, är något hon argumenterar mot i sitt arbete. – Ordning är bra, men reda är som ett slags moraliserande. Jag tycker vi ska byta ut det mot ”Ordning och poesi”. Det ger utrymme för det konstnärliga, subjektiva och det tolkningsbara. I Sverige hyllas ingenjörerna på ett sätt som saknar motstycke i världen och vi pratar så mycket om produktivitet och att effektivisera. Vi använder till och med ordet ingenjörskonst, vilket jag tycker är en ordförvrängning. Man kan tala om ingenjörskonstruktioner, men konst är något helt annat, säger Marie Dreiman, som även har kurser i färglära för arkitekter. – Då använder jag en övning som jag kallar ’Nynna i färg’, vilket ofta utmynnar i måleriska färgsättningar med subtila kontraster och skiftningar i färgen. Om man ställer frågan ’Vad längMARIE DREIMAN Är inredningsarkitekt, formgivare, färgsättare och har varit lektor vid Konstfack i Stockholm och professor vid Textilhögskolan i Borås. tar vi efter’, försvarar man det poetiska anslaget i ett projekt. Vi tänker fortfarande att den materiella utvecklingen är lösningen och på den vägen tappar vi bort konsten. Uppvuxen med en pappa som hade en mekanisk verkstad och en mamma som uppmuntrade och gav henne glädje till färg, material och att hitta inspiration i naturen, visste Marie Dreiman tidigt att hon ville välja ett yrke som tillät ett kreativt utforskande och lekfulla arbetsprocesser. – Jag gjorde en massa experiment med färg hemma som ung tonåring, målade bland annat om mitt rum. Och att måla om hemma är något jag rekommenderar för att upptäcka hur färg upplevs och ser ut i olika ljus och kombinationer, något som är ovärderligt att kunna om man vill jobba med inredning – att öva upp sitt gehör. Nyligen målade jag om sovrummet i fyra olika nyanser. För mig handlar det om valörer, små skiftningar i ljussteg, som gör den stora skillnaden. En vägg som är mörk är tacksam, för då upplevs de andra väggarna som ljusare. Upplevelsen av färg är alltid relativ. Efter att ha arbetat med arkitektur och design, även som lektor på Konstfack och som professor vid Textilhögskolan i Borås, i över trettio år driver hon nu det egna företaget Filter Studio. Som tidiLERA #2 2022