Lera 1
K RÖN I K A MAREA ”Våga det svåra” MAGNUS LARSSON
Magnus Larsson är arkitekt SAR/MSA och doktor i materialvetenskap efter studier vid Architectural Association och KTH. Hans TED Talk om solidifierade sanddyner kan ses på https://tinyurl.com/bddknhfk TVÅ VÄGAR DELADES, och jag valde den svåraste. Utifrån den livsfilosofin gestaltar jag arkitektur med hjälp av AI-metoder som genetiska algoritmer. Ibland blir jakten på det svåra problematisk. Arkitekturskolan i London förstod inte min idé att låta bakterier solidifiera sanddyner till arkitektur, slutprojektet underkändes och jag tvingades gå om ett år. Valde jag då ett enklare tema? Nej, jag ritade tjurskalligt en organisk skyskrapa utförd helt i bärande tegel. Solidifierad sand och bärande tegel: Skönjer ni mönstret? Som barn lekte jag mycket i sandlådor. Långt senare besökte jag ett tegelbruk på den engelska landsbygden och förtrollades av den närmast alkemiska förvandlingen från entropisk gegga moja, lera, till matematiskt definierbar form, arkitektonisk yta. Ibland vill jag stänga ner de genetiska algoritmerna och istället designa byggkeramik hela dagarna. OFTA VÄCKS DE TANKARNA av den Venedig- baserade arkitekten Carlo Scarpas, 1906 – 1978, verk. Han valde också konsekvent den svåraste vägen i sitt utforskande av intrikata materialkombinationer. En delikat mässingsfris ramar in olikformade stenskivor till ett väggparti som asymmetriskt ansluter mot en grovt huggen stenyta, vilken i sin tur punkte ras av en liten kvadrat i slätputsad RUM FÖR RÖRELSE — Med kakelserien Marea får keramiken en noggrann, skulpturell tredimensionalitet, full av levande energi. Kollektionens mest utmärkande drag är förhållandet mellan plattan och utrymmet som definieras av linjer och volymer inspirerad av havet och dess rörelser: slät, konkav och konvex. Formatet är 7,5x30 cm och tillgänglig i sex olika kulörer som erbjuder raffinerade, moderna kombinationer med kontrasterande blanka/matta ytor. betong. Ingen arkitekt har uppnått Scarpas detaljrikedom och materialmässiga fingertoppskänsla. Hos Scarpa blir keramiken till små uppsatser i komplex skönhet. Golvet i Olivettis showroom i Venedig består av stora skärvor Murano-glas i fyra kulörer som tryckts ner för hand i en ljusgrå cementbädd: Mosaiken påminner om den krusade vattenytan på kanalerna utanför. Till en unikt mönstrad vägg i Castelvecchio-museet skär Scarpa ut fyrkantiga hörn ur kvadratiska, råhuggna stenblock och ersätter dem med polerade stenar. I Brion-kyrkogården kontrasterar en glittrande rad mosaik bjärt mot närmast brutalistiska väggar i platsgjuten betong. DET ÄR BRANSCHENS totala avsaknad av Scarpas arkitektoniska poesi som får mig att vilja designa byggkeramik. Marknaden är en gyttja av lik formiga polygoner, själva motsatsen till det venetianskt komplexa: En ändlös ström av rektangulära, eller möjligen hexagonala, plattor. Enkla att välja, enkla att lägga, enkla att ignorera. Men kakel och klinker kan vara långt mer spännande än leverantörernas kataloger gör gällande. I Venedig, en stad byggd på lera, öppnade Carlo Scarpa dörren till en svårare och därför vackrare värld, byggd av flammig marmor, polerad mässing – och bränd lera. ■ NÄSTA NUMMER KOMMER I MAJ VÅRENS NYA KAKELPLATTOR FYRA KERAMIKPROJEKT I VÄRLDEN KUNSKAPSHÖJANDE FORM OCH TEKNIK Vill du veta mer om serien Marea, titta på helt andra typer av keramikplattor, inspireras av projekt vi arbetat med eller helt enkelt hitta rätt person att prata med? Välkommen till svenskakakel.se. 42 LERA #2 2022 FOTO: KONRADSSONS KAKEL