Lera 1
PROJEKT: PURO HOTEL KRAKÓW STARE MIASTO UE Hotell
et invigdes 2013, men fick sig en ny inredningsskrud förra året. Resultatet är en elegant retrokänsla mixad med lokal nutida design. D PROJE K TFAK TA PROJEKT: Puro Hotel Kraków Stare Miasto PLATS: Kraków ARKITEKT: Paradowski Studio ÅRTAL: 2021 MATERIALFAK TA LEVERANTÖR: All keramik är handgjord och framtagen i ett samarbete mellan Paradowski Studio och en lokal producent. 28 E POLSKA ARKITEKTERNA på Paradowski studio har gett Puro Hotel Kraków Stare Miasto en riktigt glamourös omgörning. Hotellet invigdes 2013, men fick sig en ny inredningsskrud förra året. Resultatet är en elegant retrokänsla, inspirerad av stadens sofistikerade och klassiska stil, mixad med lokal nutida design. Projektet beställdes innan pandemin bröt ut, och sköts upp. När det blev dags att sätta igång arbetet igen färdigställdes allt på sex månader. Inredningen är konceptuellt sammanknuten på ett väl genomtänkt vis och i lobbyn samsas vita keramiska plattor med inredning i ek och möbler i en varm vintageflört ande färgskala. – All keramik gjordes för hand av en lokal producent, och eftersom det är ett levande material tog det lång tid att pröva sig fram till rätt färg och rätt storlek på plattorna. Alla plattor blev inte som vi tänkt oss, men vi gillade några av de så kallade misstagen och beslöt oss för att behålla dem för att förstärka den genuina känslan, säger Piotr Paradowski. Unga lokala konstnärers verk hänger överallt på hotellet som i sig visar upp en för många okänd sida av Polens designhistoria. Den nya inred ningen innehåller även inslag av 1950-talsinfluenser, vilket syns både i den stora baren, i restaurangen som inretts som en äldre skolbespisning och på de gröna keramiska plattor som pelarna klätts in med. Hotellets moderna inslag i form av europeisk, noga utvald design tillsammans med den väl genomförda vintageromantiken ger en lugn och samtidigt ombonad känsla. – För några decennier sedan var det i Polen vanligt att använda sig av keramik på det här sättet och vi ville uppmärksamma och hylla den tidseran och de då verksamma kreatörerna genom att göra en liknande inredning och färgtolkning, avslutar Piotr Paradowski. ■ LERA #2 2022