Kingsize 1
till mig att det var den bäst säljande hiphopsing
eln sedan Fevens ”Dom tio budorden”, som hade något rekord innan. Jag är sjukt tacksam för den låten, den hjälper mig att betala mina räkningar fortfarande. För precis som Dogge en gång rappade på ”Cashen dom tas”: ”Cred och respekt betalar inte mitt barns blöjor”. Även om AKI har en hel del av just det också. Utöver att vara en stor del av en av landets mest älskade grupper - som nästa år firar 15 år sedan debuten ”2009 Mixtape” - har han varit en bestående och trovärdig röst som de flesta, om inte alla, inom genren respekterar. I somras fick han en väggmålning i Gottsunda och rollen som något av en inofficiell gudfader inom svensk hiphop förstärktes när han blev utsedd till värd för Spotifys hiphophyllning på Way Out West. En sent påtänkt fest som skedde under en annars anmärkningsvärt hiphop-fattig festival. – Jag blev glad faktiskt, att dom kontaktade just mig. Det var en hedersbetygelse. Men det var stressigt. Vi gjorde det vi kunde av situationen. Jag tycker ändå vi fick dit skönt folk, Fille, Jaqe… men i efterhand känns det som att Way Out West borde gjort en jättestor grej, när dom ändå tajmade dagen. Egentligen borde det varit en scen som bara hade bokat rappare hela dagen. För hiphop är fortfarande det som ger dom mycket pengar. Och även om det var Spotify som till sist tog tag i det så tjänar dom också mycket pengar på hiphop. Men hur minns du tillbaka på spelningen? – Det som gjorde mig så glad då var att jag såg så många snorungar som kunde mina texter. Jag blev förvånad faktiskt! Man har inte så bra koll på vilka som lyssnar egentligen, men man tänker att det är folk som är lite äldre. Men nu såg Ingen vet riktigt hur man ska bli gammal inom hiphop. NR 5, 2023 | KINGSIZE MAGAZINE 19 WWW.KINGSIZEMAG.SE