Kingsize 1
Partnerpodcast: Gatuslang Pontus Gustavsson Enriq
ue Zafra / Pexels FRÅN KOLLEKTIVA KRAFTER TILL INDIVIDUELLA TAG Om hiphopen är en samhällsspegel så kommer också samhället att speglas tillbaka till hiphopen. I det Sverige som jag växte upp i på 90-talet var kollektivism och organisering stark runt om i landet oavsett om det gällde Hyresgästföreningar, offentliga demonstrationer eller att samla in pengar till klassen eller idrottsklubben med hjälp av bingolotter. Det kollektiva samhället speglades också i hiphopen hur man valde att formera sig. Tidigare hade rockbandet eller dansbandet varit en självklar grupp medan hiphopen kanske var en kultur som främjade både crewet och individen, där känslan av en subkult kanske mer formade gemenskapen. Ser vi till hiphophistorien så har den ändå starkt präglats av gruppdynamik i form av crews och posses. En viktig och essentiell del av både den internationella och den svenska hiphopen. Oavsett hur stor soloartist du var, så var du ingenting utan ditt crew. Tupac hade sitt Outlawz, Big L sitt D.I.T.C., Eminem sitt D-12, Big Pun sitt Terror Squad och Busta Rhymes hade sitt Flipmode Squad. Listan kan göras hur lång som helst, men 58 KINGSIZE MAGAZINE | NR 5, 2023 ensam var inte alltid starkast. Även i Sverige hade vi på 90-talet och framåt kollektiv som Natural Bond, 165, Stadslaget och Highwon bara för att nämna några. När jag tittar på den musik som släppts inom svensk hiphop under 2023 är det mycket soloartister som regerar listorna. I min egna årslista över 2023, med över 1500 låtar är hiphopgrupper, med några få undantag, sällsynt. Ser man till den nyare generationens hiphopgrupper som Fridlyst har dom verkligen utvecklat sina individuella stilar i sin fina gruppdynamik. En annan grupp som lärt sig komplettera varann är Tjuvjakt, som i år lyckats hålla ihop i över 10 år som grupp. Idag har vi ett rekordindividuellt samhälle där föreningsliv och politiskt engagemang minskat. Detsamma gäller det kollektiva sammanhanget som försvagats i samhället i stort, vilket så klart också borde kunna synas inom den svenska hiphopen. Den har idag ingen gemensam ryggrad eller mötesplats. Staden och landets segregation både geografisk och ekonomiskt ger också effekter på samarbeten trots att internet borde minska distansen och öka möjligheten till gruppsamarbeten. Kanske är det snart dags för en reaktion och ett trendbyte inom svensk hiphop och dess konstellationer? Jag vill passa på att hylla några svenska hiphopgrupper värda namnet från historien. Tio låtar som visar på en kreativa gemenskap och som kan inspirera andra till att göra samma sak. 3 Ess – Hoppa, dansa (1995) Advance Patrol – Åsiktsfrihet (2003) Fattaru – Mina hundar (2001) Fjärde världen – För alltid (2002) Labyrint – Ortens favoriter (2011) Looptroop Rockers – Oavsett vad som händer (2013) Mobbade barn med automatvapen – Musik för din kravall (2000) Safe House Staff – Namnet på bandet (2010) Sherlock - Natural Bond (1997) Snook – Snook, svett och tårar (2006) WWW.KINGSIZEMAG.SE