Kingsize 1
Efter flera år på teaterscener har 37-årige skåde
spelaren Ardalan Esmaili blivit ett alltmer bekant ansikte för det svenska folket. 2018 kom serien ”Gråzon” som därefter följdes av medverkan i SVT-produktionerna ”White Wall” och ”Snöänglar” under 2020 och 2021. Tillsammans med fästmön Evin Ahmad gjorde han även en roll i andra säsongen av ”Snabba Cash” och är högaktuell i flera andra roller under det kommande året. Berätta, vad fick dig att hoppa på ”Kodnamn: Annika”? – Den scenen som jag läste lockade mig. Det var en roligt skriven scen, den är inte med i själva berättelsen men den berättade lite om den här karaktären och vem den människan är. Jag kände ganska snabbt att ”det här har jag inte gjort tidigare”. Det lockade mig väldigt mycket. Sen tycker jag att själva settingen inom förfalskning och pengatvätt är intressant, det gjorde mig nyfiken. Ja, just konstförfalskning och dess kringliggande brottslighet är en sak som jag tänker att många vet finns men inte vet så mycket om..? – Nä, men precis. När jag dök in i det så insåg jag att det är värsta grejen. Det är något som görs ständigt, alltifrån individer till organiserad brottslighet. Men även länder och diktaturer. It’s a thing out there, liksom. Hur skulle du beskriva din karaktär Rasmus Ståhlgren? – Det är en man som, till skillnad från mig, är väldigt disciplinerad. En person som är väldigt respekterad och kunnig i sin sak. Men han drivs också av ett trauma som han kanske inte själv är medveten om. Och det tycker jag är mycket av seriens tema, att det finns något i allas inre från ens barndom eller ungdom som de kanske inte har bearbetat ännu, men drivs av. Och kanske drivs på ett destruktivt sätt av det. Det skulle jag säga är Rasmus bana i den här berättelsen. Ja, det är mycket KBT-grejer som är underliggande hos karaktärerna. – Precis. Och det är där jag tror det finns en koppling mellan de här två karaktärerna (Annika/Emma, reds anm). För i sina trauman kan man känna sig väldigt ensam och tom och att man söker efter något. Det är där jag tror dom hittar någon slags connection mellan varandra, om det nu är sant eller falskt, det får man ju se och avgöra själv. Det är SkyShowtimes första nordiska originalproduktion, vilket man märker är en stor grej. Hur märktes det av från ditt håll? – Ah, men verkligen. Under inspelningen märktes det inte av så mycket, det är ju jobbet. Jobbet är jobbet och man håller på med hantverket. Men nu i efterhand har man märkt att dom backar serien hårt och det är jätteroligt. Att dom satsar verkligen och är stolta över produktionen. Det känns spännande! Och att veta att det når ut till en bred publik. Konst uppstår ju i mötet med sin iakttagare. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan att jobba med teater kontra tv/film? – Teater är skådespelarens medium, medan tv är författarens medium och film är regissörens medium. Skillnaden mellan teater, tv och film är att i teaterns ensemble så samlas man och repeterar i åtta veckor och bygger in sig i berättelsen tillsammans och formar den. Med tv och film sitter man mest på sin kammare och förbereder sig innan ens kunskaper och tekniker möts i ringen, på ett sätt. Det är den stora skillnaden, i förberedelserna. Våra repetitioner blir de här olika tagningarna och vår premiär skapas i klipprummet där vi ser resultatet, medan i teatern har vi nästan kontrollen hela vägen. Hur förberedde du dig för den här rollen? – Den kom till mig ganska tydligt. Ibland behöver man söka och ibland NR 5, 2023 | KINGSIZE MAGAZINE 51 WWW.KINGSIZEMAG.SE