Marknad Örebro 1
DENNA SIDA ÄR EN ANNONS INKUBERA Isak Husovic är
mannen bakom Virentis och dess smarta boxar. VIRENTIS SMARTA BOXAR ERSÄTTER ENGÅNGSFÖRPACKNINGAR I KARTONG TEXT OCH FOTO: PELLE BLOHM Engångskartong av wellpapp har ända sedan början av 1900-talet varit så dominerande som transportförpackningen att vi nästan tar den för självklar. Det är något Isak Husovic och Virentis vill ändra på. Allt började när Isak funderade över vad man skulle kunna ägna sin tid att förbättra i samhället. Snabbt insåg han att kartongförpackningar har sett likadana ut så långt tillbaka i tiden som man kan se. Det ledde fram till en idé om att ersätta kartonger med smarta boxar i ett cirkulärt och hållbart system i hopp om att förbättra miljön. Men var börjar man när man har en bra idé men aldrig drivit företag förut? – För tre år sedan vände vi oss till Almi för att ta reda på vad som krävs, vad som kommer först, ska man starta företag, ska man testa idén, ska man göra kundundersökning? Ganska snabbt fick Isak dock kontakt med Inkubera som hjälpte till att driva på att utveckla idén för att sedan återkomma för att ta del av deras olika program för startups. 12 – Under 2023 ägnade jag min tid åt att ta fram en prototyp, med värdefullt stöd från Inkubera och affärscoach Erik Stenbeck som gjorde processen betydligt lättare. Till en början var Isaks bild att Virentis var ett logistikföretag för förpackningar, men efter samtal med Erik så förändrades bilden. – Han ställde viktiga frågor som ”vad är det ni gör”, ”vem är er kund”, ”hur ser projektet ut”? Då insåg jag att vi inte är ett företag som enbart tar fram förpackningar utan vi erbjuder en komplett logistiklösning. Vi vill skapa ett helt integrerbart system med återanvändbara förpackningar samt tillhörande funktioner. När jag träffar Isak har han ett exemplar av sin återanvändbara förpackning med sig. En låda i hårdplast som ska vara tillräckligt robust för att hålla i 1 000 transporter som samtidigt är hopfällbar. Utöver att den förstås ska skydda godset har den utrustats med GPS-tracking, att låsas upp via NFC och har en digital så kallad E-inkskärm som tar bort behovet av papper och fraktsedlar. Vem vänder sig produkten till? – Från början tänkte vi oss att den skulle vara en synlig och hållbar produkt för alla konsumenter, men vi insåg att det fanns juridiska utmaningar i det när det kom till ansvarsfrågor under frakten. Så småningom landade vi i att gå mot business–to–business istället – där ser det annorlunda ut. Vilka branscher och företag tänker ni ska använda sig av er produkt? – Vi söker branscher som hanterar medelstora produkter av högt värde och verkar inom en sluten business-to-business-krets. Om företagen värdesätter hög säkerhet, spårbarhet och att ingen obehörig kan öppna lådan, är det ett extra plus. Transport av läkemedel, hemelektronik samt försvarsindustrin är några branscher som vi har diskuterat med. Du nämnde att det är en miljömässig och hållbar produkt. Vad är fördelarna menar du? – Chalmers har hjälpt oss att göra en livscykelanalys för att ta reda på en exakt siffra på hur mycket miljöskada vår förpackning står för och det har vi därefter jämfört med kartonger. Efter ett antal sändningar så är denna förpackning avbetalad i miljöskada gentemot kartongförpackningar. Var i processen är ni nu? Har ni redan kunder? – Det finns en enorm potential i den här idén. Just nu är vi inne i att ta fram den slutgiltiga produkten så vi söker finansiering via utlysningar för att skapa den färdiga förpackningen. Därefter kommer vi att producera 40–50 förpackningar i tre olika storlekar och sätta de i ett pilot-test. Vi letar efter en bra matchning på företag som skulle kunna tänka sig använda vår logistiklösning och genomföra ett pilot-projekt tillsammans. Isak gör det här på egen hand, men han är ändå inte ensam. Utöver stöttningen från Inkubera har han flera kunniga personer i sitt nätverk som han bollar sina idéer med. – Jag känner mig inte ensam, säger han. Jag omger mig med en massa smarta människor som på ett eller annat sätt är med mig på resan. ®