Marknad Örebro 1
MARKNAD ÖREBRO MÖTER – Vi äger inga satsa men då
i något helt annat. – Vi köpte en Formel 3 bil och drev den privat i egen regi det första året. Insåg efter säsongen att vi gjort ett fel med bilen på vårsäsongen som gjorde att vi hade saknat 20 hästar under hela säsongen. Året efter körde vi i ett team och då vann jag både SM och NM. Efter det så åkte vi i Europaserien i något som hette Formel Renault. Därefter blev det ett långt uppehåll igen då Mikael och övriga inblandade byggde vidare i företaget och under den tiden var Mikael inte i närheten av en racingbana. 2018 så väcktes tävlingslusten igen mer av en slump och en sponsringsförfrågan angående en annan förare i en klass som heter Legends. Det slutade med att Mikael började köra då det fanns en bil ledig. – Vi köpte den bilen och körde det året. Redan första träningen så var jag tvåa så det kändes som att det skulle fungera. Sedan var vi över till Las Vegas på hösten och körde i världsfinalen där jag var i ledning på sista varvet men blev omkörd. Året efter det åkte jag något som heter V8 Thunder Car. Även där blev det framgång med topplaceringar vilket Mikael placerat sig i alla racingklasser han tävlat i. Men egna varor själva utan är enbart tredjepartslogistik. Det är lite som ett dagis för matvaror kan man säga. Sedan har vi byggt alla frysar själva, vi gör det mesta själva för att behålla all kunskap inhouse. Vi vill också göra allting lite smartare, bättre och snabbare. Allting kommer ifrån en djup tävlingsinstinkt. 16 ännu återstod ytterligare ett par serier att köra i. – Efter V8 Thunder Car gick jag in och körde i STCC. Första året i privat regi, andra året i ett ordentligt team. Då förstod man varför man inte hängde med första året även om jag vann ett race. Därefter åkte jag Porsche Carrera Cup vilket inte passade mig alls men jag fick köra på Le Mans i Pro Am klassen och hamnade på podiet som tvåa vilket inte många svenskar gjort. Då är vi framme vid 2024 och vid den tidpunkten hade inte Mikael tänkt att göra så mycket mer inom racingen. Men det tog inte slut där. – En vecka innan testerna inför STCC hörde Tobias Brink ifrån teamet Brink Motorsport av sig och ville att jag skulle köra för dem. Jag tackade ja och ifrån det så var jag snabb från första testet till sista racet. Det innebar också att Mikael blev STCC-mästare på Mantorp Park. Säsongen 2025 ställdes dock in men Mikael fortsätter köra samtidigt som han är med och driver Allson Lager & Logistik. Vinnarinställningen är påkopplad på alla fronter. – Allt det här handlar nog om det där att testa sig och se hur långt man kan gå vare sig det handlar om företaget eller racing.