Marknad Örebro 1
MARKNAD MÖTER var det inte precis så att pengarna
lades på hög… -Nej, vi hade ständigt likviditetsproblem eftersom vi satsade vinsterna på nya kaffebarer. Men från och med år 2000 började vi ta in delägare. Då vi var uppe i 60 kaféer hade vi tre delägare som ägde tio procent vardera. Men sedan minskade den egna ägardelen allt mer – och nu har kedjan sin tredje huvudägare efter att det tyska familjeföretaget JAB Holding Company köpte upp Espresso House 2015. Charles har i dag bara en liten ägarandel – men är fortfarande starkt engagerad i företaget i sin roll som styrelseledamot. -Jag fungerar som en konsult och bollplank, där jag kan ge många tips och råd med de erfarenheterna som jag har. Även om jag sedan ungefär 15 år tillbaka är sjätte generationen som driver Beckershofs herrgård (utanför Katrineholm) med Sveriges största sommarläger för barn (Wild Camp), bröllop och konferenser – betyder Espresso House fortfarande väldigt mycket för mig. Hur ser du på den tuffa ekonomiska verkligheten som rått ända sedan pandemin – med efterföljande Ukrainakrig och hög inflation? 26 -Som för många andra företag var pandemin en stor kris för oss, där vi tappade 70 till 80 procent i omsättning per månad. Klart att det påverkade enormt mycket och vi har haft svårt att få tillbaka våra kunder i samma skala på grund av kriget och inflationen. Många människor har inte haft råd att unna sig att gå ut och äta och dricka som innan. Något som inneburit att en del av våra kaféer tvingats stänga. Samtidigt har vi öppnat på andra platser och nu ser vi positivt på framtiden, att trenden är på väg att vända. Har ni några speciella ess i rockärmen att plocka fram för att lyckas med det? -Ja, det kommer att bli mycket nytt, som jag tyvärr inte kan avslöja ännu. Vi har massvis av idéer och jobbar stenhårt efter mottot ständig förbättring. Vi har också en mycket viktig roll som en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare, det vill säga personal under 25 år, som vi tar på högsta allvar. För många yngre är vi deras första arbetsplats och vi vill slussa in dem på bästa möjliga sätt, säger Charles Asker. Det här är Espresso House Startade: Öppnade sin första butik på Charles Asker. Sankt Petri kyrkogata i Lund 1996 av det dåvarande gifta paret Charles och Elisabet Asker. Produkt/bransch: En svensk kafékedja som i dagsläget är Nordens största med cirka 500 kaffebarer i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Antal anställda: Runt 7 000. Omsättning: Cirka 3 miljarder kronor.