Karlskogaliv 1
personal Göran lägger på luren för gott Efter tio
år i telefon för felanmälan lägger Göran Andersson på luren för gott den sista juli. Då kan han blicka bakåt på 30 år inom först Hyresbostäder och sedan Karlskogahem. – Det har varit bra år, jag har fått prova på det mesta. Efter tre decennier med yttre skötsel, snöjour, besiktning, reparation och felanmälan har Göran förstås stött på alla sorters hyresgäster och råkat ut för en rad märkliga och dråpliga händelser. Göran sitter på många bra historier, men värnar diskretionen och delar bara med sig av en ”snäll” historia. – Det var en dam som ringde in ett fel på elementet i köket. Det var kallt, men resten av elementen i lägenheten var varma. Ja, jag åkte väl ut. På plats så såg jag direkt att termostaten på elementet var avslagen. Jag vred på elementet och sa att det var fixat. Då plirade tanten på mig och så: Ojdå, det måste ha varit katten. 12 Göran skattar gott, inte elakt. Det hörs att han gillar människor, även om de råkar strula till det både för sig själva och andra. – När man jobbar med felanmälan, så får man prata med alla möjliga sorters folk. Vanligtvis går det bra. Vi på Karlskogahem är ju trots allt väldigt duktiga på service. Men visst händer det att man får bita sig i tungan ibland, men det är väldigt sällan. Handelsträdgården Göran växte upp med föräldrarna Erik och Ella som drev Immetorps handelsträdgård. Redan som ung fick Göran hjälpa till i familjeföretaget, stå på torget och sälja blommor och plantor, fixa i växthuset och åka runt som blombud inför storhelger. – Det var aldrig aktuellt att jag skulle ta över. Pappa var tydlig med att det inte var någon ekonomisk framtid, men för honom var det en livsstil. Istället pluggade Göran el-tele på gymnasiet och fick efter det påhugg på park- och fritidsförvaltningen. – Det var väl inte meningen, men det blev 16 år där. Mycket utejobb med parkskötsel och idrottsplatser. Med tiden blev det mer och mer reparationer. När Göran fick jobb på Hyresbostäder 1990 fortsatte det som vanligt i några år med yttre skötsel i bostadsområdena. Men efter en ekonomisk kris, uppsägning, återanställning och ett par organisationer – allt inom en relativt kort tidsrymd – fick Göran jobb som områdesvärd. Tio år med felanmälan För tio år sedan flyttade Göran inomhus och blev ansvarig för felanmälan. Sedan dess har han varit den vänlige och förstående mottagaren för tusentals telefonsamtal från ibland frustrerade och lätt irriterade hyresgäster. – Det har egentligen aldrig varit något problem. Det mesta brukar lösa sig, bara man tar det lugnt. Sedan har jag väl en fördel av att jag jobbat med så många olika sysslor här på företaget. Och om det är något problem med elen,