Karlskogaliv 1
krönikan Miljöpromenaderna Gör så här… Få saker i
rriterar så mycket som slarv i den gemensamma tvättstugan. Ändå är det mycket enkelt att göra rätt. Det handlar om fyra saker, som bara tar några minuter – och vips så får du gladare grannar. • Torka bort eventuellt spill av tvättmedel och gör rent i maskinens tvättmedelsfack. • Gör rent dammfiltret i torktumlare och torkskåp, använd borsten där en sådan finns. • Gör rent bänkar, sopa och/eller torka golvet samt ta med eventuellt skräp. • Stäng fönstret om du har haft anledning att vädra. …och slipp arga lappar! Arga lappar, särskilt tvättstugelappar, är ett speciellt fenomen. Kanske bottnar det i att vi svenskar är dåliga på att gräla och öppet säga ifrån på ett konstruktivt sätt. Folklivsforskaren Åke Daun fördjupade sig i fenomenet med arga lappar och hävdade att det är en modern företeelse, att grannar kände varandra bättre förr och inte behövde skriva lappar. Plus att det är lätt att det blir irritation kring en kollektivt använd nyttighet som alla gemensamt ansvarar för. Komikern David Batra samlade i många år tvättstugelappar. Till slut blev det en bok: ”Den som inte tar bort luddet ska dö”. De arga lapparna har till och med en egen sida på nätet, www.argalappen.se Jag har alltid fascinerats av dom små platserna med den stora problematiken. De hotade stålverken, arbetslösheten, ödsligheten och drömmarna, om ungdomar som blir föräldrar tidigt för att få ett sammanhang och en trygghet; där bränner det till hos mig. Mina filmer har rört sig kring dessa frågor och Karlskoga har varit den självklara platsen att berätta det på. Varje gång jag ska göra en ny film så brukar jag gå långa promenader och letandet efter platser har varit viktigt för att hitta bra scener och berättelser. Var ska mina karaktärer bo? Var går dom och handlar? Var ligger deras jobb? Det stora stadshotellet vid torget blev till slut platsen för min kortfilm ”Dirtbags” från 2013. Filmen handlar om två hotellstädare, Kalle och Lisa, och deras olika bild av vad arbete är. Stadshotellet fick verkligen ta plats och jag hade inte så mycket mer än just miljön när jag började att skriva. Jag har hittat många platser från min mammas fönster, som Badstugatan och lägenheterna över Bagarens brödbod. Där har huvudrollerna Jessica och Isabell i ”Kärlek & vilja” bott. En långfilm som handlade lika mycket om lägenheten som om karaktärerna. Utöver att de bott på samma address delar de ett fysiskt motstånd mot att bli vuxna och behöva inrätta sig, vara duktiga och leva i relation. Min långfilmsdebut ”Din barndom ska aldrig dö”, inspirerad av Anders F Rönnbloms sång med samma namn, utspelar sig också i Karlskoga. Jag filmade hösten och vintern 2011 i några rivningslägenheter i Bråten. Nu är det bara gröna gräsmattor kvar och inget tecken på att det stått ett gäng hyreshus där. Men dom finns dokumenterade för evigt på film. Annars har busstationen, Nobelhallen, Aggerudskolan, Kungsteatern, Näset och Vårdhemskogen varit några av dom platser som jag berättat om. Jag har köpt massvis av svartvita bilder av Karlskoga från 50- och 60-talet som jag har arkiverat noggrant med plats och årtal. Berättelserna finns i varje gathörn, i varje trappa eller varje lägenhetsblock och det fascinerar mig. Mina två senaste kortfilmer har jag filmat i Göteborg och jag har känt att jag inte har hittat samma ton i dom som jag brukar. Jag har saknat Karlskoga. Även om jag inte bor kvar, så är det där jag känner mig tryggast, lugnast och mår som bäst. Jag har tänkt väldigt mycket på varför just Karlskoga är en så bra plats att hitta miljöer på. Jag tror det är naturen och hur olik den kan se ut beroende på vart man är. Just nu skriver jag på min tredje långfilm, ”Biodlaren”. En film om två unga biodlare som kämpar med ett dödsbesked. Adam och Julia har bestämt sig för att leva ihop, dom har tagit över en gård med en tillhörande biodling och när sommaren kommer blir Adam sjuk. Men han vill inte inse att det är något farligt. Julia försöker få honom att gå till sjukhuset, men han skyller på annat. Snart går det inte längre att dölja och en aggressiv sjukdom hotar deras relation och biodlingen. Jag har redan fått kontakt med biodlare från närområdet och börjat att lära mig mer om processen att ta fram honung. Men det som återstår är ändå det viktigaste, att hitta rätt miljöer. Det finns ingenting jag längtar mer till än att gå runt och söka, leta och fotografera. Det vill jag göra just nu. Hoppas vi ses. Marcus Carlsson Marcus Carlsson, född 1984 i Karlskoga, är utbildad på Filmhögskolan i Göteborg och blev uppmärksammad för sin examensfilm, tillika långfilmsdebut ”Din barndom ska aldrig dö” med Adam Lundgren i en av huvudrollerna. Nu utvecklar han två nya långfilmsprojekt, ”Biodlaren” och ”Det hårda gänget”. Som teaterregissör har han regisserat ”Europas Kniv” och ”Shirins vargar” på Göteborgs stadsteater. 17