Nordens Tidning 1
NORDISKA NYHETER SKOLOR & BIBLIOTEK Norge i framk
ant med dyslexivänlig skola En dyslexivänlig skola – vad är egentligen det? Den 30 oktober satte vi oss på långfärdsbussen mot Oslo för att ta reda på det. Ungefär ett år tidigare fick vi idén att åka och besöka en dyslexivänlig skola i Norge, eftersom vi med egna ögon ville uppleva hur de jobbar på de här skolorna. Vi hade hört talas om att det i Norge finns en organisation, Dysleksi Norge, som certifierar dyslexivänliga skolor. Vi jobbar som speciallärare med inriktning språk, läs- och skrivutveckling på Stenkulan, en F-9-skola i Lerums kommun. I vårt arbete möter vi elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och vi strävar efter att utveckla hela skolans sätt att möta dessa elever. Vi började med att ta kontakt med Dysleksi Norge och fick med deras hjälp kontakt med certifierade skolor i Oslo-området. Därefter började vi undersöka möjligheten till finansiering av studieresan och arbetet med att hitta passande stipendier inleddes. Vårt sökande på internet ledde oss snart till Föreningen Norden, där vi såg möjlighet att få stöd till vårt utbyte med Norge. Till vår stora glädje beviljades vi ett stipendium och då kunde vi i detalj börja planera vår studieresa. Eftersom vi arbetar på en F-9-skola tyckte vi det var viktigt att besöka skolor där olika åldrar fanns representerade. Vi fick kontakt med tre skolor som alla välkomnade oss att besöka dem. Det var Disen skole i Oslo kommun, Fjellhamar skole och Kjenn skole, som både ligger i Lörenskogs kommun, ett par mil utanför Oslo. För att bli certifierad som dyslexivänlig skola i Norge krävs att man uppfyller tio kriterier. Det handlar bl a om att man kartlägger, följer upp och sätter in insatser tidigt för elever som behöver det, att alla lärare har god kompetens om läs- och skrivsvårigheter och att Carin Bengtsson och Åse Nettby fick ett stipendium från Föreningen Norden för att besöka Norge. man har en inkluderande och accepterande miljö på skolan. Under besöken fick vi träffa olika yrkesgrupper såsom rektorer, sociallärare, läsvägledare och ämneslärare som gav oss en tydlig genomgång av hur certifieringen går till och vad det innebär på skolorna. Vi fick också möjlighet att göra klassrumsbesök och prata med elever. Under de inspirerande klassrumsbesöken såg vi allt ifrån skrivundervisning i åk 1 till skapande av dokumentärfilmer i åk 9. Efter två givande dagar är det några saker vi särskilt tar med oss. Det systematiska arbetet med att upprätta planer för kartläggning och läs- och skrivundervisning är en av de sakerna. Det gör att man tidigt kan få syn på elevers svårigheter och kunna sätta in rätt typ av insatser. Vi tar också med oss att det fanns en tydlig tanke som genomsyrar all undervisning i alla åldrar om att läsningen är viktig och ska prioriteras. Det märktes genom att skolorna hade bemannade skolbibliotek och att man avsatte tid för läsning varje dag i alla åldrar. Till sist fastnade vi också för citatet ”en skole som favner alle”, som en av lärarna uttryckte det. Det bär vi med oss för det sammanfattar skolornas strävan efter att vara en skola för alla, där man, oavsett svårigheter, är respekterad och inkluderad. Vi är så glada över att vi fick stipendiet från Föreningen Norden som möjliggjorde den här studieresan. Det går inte att jämföra upplevelsen av att bara läsa om något man tycker verkar intressant med upplevelsen att få besöka en verksamhet, där möten och samtal med människor ger bestående intryck på ett ovärderligt sätt. TEXT: CARIN BENGTSSON OCH ÅSE NETTBY