Årsskrift 2000 1
Årsskrift 2000 Sida 2
Årsskrift 2000 Sida 3
Årsskrift 2000 Sida 4
Årsskrift 2000 Sida 5
Årsskrift 2000 Sida 6
Årsskrift 2000 Sida 7
Årsskrift 2000 Sida 8
Årsskrift 2000 Sida 9
Årsskrift 2000 Sida 10
Årsskrift 2000 Sida 11
Årsskrift 2000 Sida 12 Ett namn som för alltid kom
mer att höra till den svenska golfhistorien är @ t <Il Hans roller har varit många: spelare, ledare, tjänsteman, goljbanearkitekt. Men mest av allt har han varit något annat: pådrivare, innovatör, debattör.. Få svenskar har en så djup och mångbottnad kärlek till sin sport.. Här är hans historia. Det är ett stort stycke svensk golfhistoria, men också ett spännande kapitel svensk samtidshistoria. Av ANDERS JANSON engt Lorichs föddes på Frösön utanför Östersund den 2 juli 1927 som äldsta barnet till Karl och Catharina Lorichs. 45 minuter senare föddes tvillingbrodern Göran, ytterligare två år senare följde Stig varpå brödrakvartetten fullbordades med sladdbarnet Thomas 1936. Med facit i hand vet vi att det skulle komma att bli en syskonskara med markant avtryck i den svenska golfsporten. Alla blev singelhandicappare (Bengt 1, Göran 2, Stig 4 och Thomas 5) och de tre äldsta har alla haft ledaruppdrag inom golfen. Pappa Karl var däremot inte golfare. Han var flygofficer, orienterare och tennisspelare, en tid sekreterare i TSK, Tennisstadionklubben. - Sport nr 1 i mitt liv blev just tennis, 12 berättar Bengt. Min första kontakt med idrott var som bollpojke på Tennisstadion. Jag har varit bollpojke åt såväl Mr G (Kung Gustav V) som Kalle Schröder. Vi bröder hade Torsten Johansson som juniortränare och en av dem som vi ibland spelade emot var Lennart Bergelin. En officer i det nystartade svenska flygvapnet som Karl Lorichs fick finna sig i att byta bostadsort ofta. Två år i Östersund, fem år i Västerås, två i Ljungbyhed, tre år i Stockholm följdes av två år i Linköping innan ödet drabbade familjen. Planet med Karl Lorichs vid spakarna plus en passagerare störtade strax efter start från Malmslätt en marsdag 1944. Passageraren vrickade foten, piloten omkom. - Det var förstås ett förödande slag,
Årsskrift 2000 Sida 13
Årsskrift 2000 Sida 14
Årsskrift 2000 Sida 15
Årsskrift 2000 Sida 16
Årsskrift 2000 Sida 17
Årsskrift 2000 Sida 18
Årsskrift 2000 Sida 19
Årsskrift 2000 Sida 20
Årsskrift 2000 Sida 21
Årsskrift 2000 Sida 22
Årsskrift 2000 Sida 23
Årsskrift 2000 Sida 24
Årsskrift 2000 Sida 25
Årsskrift 2000 Sida 26
Årsskrift 2000 Sida 27
Årsskrift 2000 Sida 28
Årsskrift 2000 Sida 29
Årsskrift 2000 Sida 30
Årsskrift 2000 Sida 31
Årsskrift 2000 Sida 32
Årsskrift 2000 Sida 33
Årsskrift 2000 Sida 34
Årsskrift 2000 Sida 35
Årsskrift 2000 Sida 43
Årsskrift 2000 Sida 44