ANNONS regler för tillåtna PFAS-nivåer. Som en ko
nsekvens av detta upplever många kunder att de mycket snabbt måste investera i en lösning. PFAS-problemet innebär en unik utmaning. Normalt har en applikation gjort sitt jobb när föroreningarna avlägsnats och fångats upp i det aktiva kolet. När det gäller PFAS är bara hälften av problemet löst. Att transportera infångade PFAS till en deponi, även i koncentrerad form, kommer helt enkelt bara flytta problemet. En ”forever chemical” behöver en ”forever solution”. miljöengagemang, applikations-expertis, kundfokus och glädje”, säger Jacobis EMEA Business Director, Jan Reinier Gosker. ”Kombinera dessa ingredienser och resultatet blir ett smidigt, effektivt och ändamålsenligt team.” ”För oss är det viktigt att vi finns nära kunderna och håller en mycket hög servicenivå”, säger Linda Magnusson, Nordics Team Leader. ”Vårt nordiska team kan arbeta effektivt i en komplett kedja, där vi har kvalitet i hela kedjan, ända från starten till slutlig leverans.” Det nordiska teamet ser fram emot att växa på de olika marknader där Jacobi är verksamma och att skapa nya relationer med strategiska partners samt att utveckla befintliga relationer. PFAS-kemikalierna har letat sig in i dricksvattentäkter över hela världen och skapat något av en global kris. Jacobi har arbetat sedan 2022 med att utveckla den lösningen och är glada att kunna säga att de nu har den. När kolet har transporterats till Jacobis europeiska anläggningar kan de reaktivera använt kol med PFAS i högtemperaturugnar. På så sätt bryts PFAS-molekylerna ner till grundläggande fluoridföreningar. Vid Jacobis anläggning i Premnitz i Tyskland genomförde Jacobi ett test med en strikt och detaljerad godkännandeprocess för att säkerställa en säker och föroreningsfri PFAS-reaktivering. Testet utfördes och kontrollerades av TüV (som arbetar under ISOcertifiering DIN EN ISO/IEC 17025). Efter utvärdering har myndigheterna beviljat Jacobi tillstånd att reaktivera PFASbelastat aktivt kol. Förutom kol och jonbytare kan Jacobi också tillhandahålla de mobila filterenheter som behövs, plus all nödvändig logistik, inklusive hantering av förbrukade medier. Jacobis affärsenhet för service erbjuder även tester (på plats och i laboratorium), teknisk support, samt även återvinning. Det nordiska teamet är erfaret, kunnigt och effektivt. Med kundtjänst i Kalmar blir kommunikationen enkel, och geografiskt befinner Jacobi sig nära många av deras kunder, vilket gör fysiska besök enklare. ”Att arbeta med vårt nordiska team är en blandning av Linda Magnusson, Nordics Team Leader vid huvudkontoret i Kalmar. ”Att ta itu med komplexa nya frågor som PFAS är inte en lätt uppgift, men genom att arbeta tillsammans är vi övertygade om att vi kan fortsätta att vara innovativa och lösa problemet. Att göra bra genom att göra gott, helt enkelt”, avslutar Linda Magnusson. För mer information om Jacobis PFAS-lösning, besök: jacobi.net/pfas För att lära mer om hur Jacobi arbetar hållbart, besök: jacobi.net/sustainability-journey/ Jacobi Group anordnar också webbseminarier som behandlar ämnen som det globala PFAS-problemet och hur det kan lösas.