HBV Magasinet 1
ser OCH LIKNANDE METODER FÖR ATT MOTVERKA OSUNT L
ÅGA ANBUDSPRISER ånga upphandlande myndigheter har regelbundet problem med att anbudsgivare lämnar priser som är anmärkningsvärt låga. Ibland väcks misstankar o m att anbudsgivaren identi fierat en svaghet i upphandlingen s utvärderingsmodell och för söker använda denna svaghet för att vinna för delar i upp hand lingen. Ofta kan det finnas en oro för att anbudsgivaren inte har för av sikt att leverera de lågt pris satta varorna eller tjänsterna och att det kommer att leda till mer kostnader för myndigheten. Ibland kallas detta osund strategisk anbudsgivning. LOU ger upphandlande myndigheter möjlighet, och i vissa fall skyldighet, att förkasta onormalt låga anbud, förutsatt att anbudsgivaren inte kan lämna en tillfredsställande förklaring till priset. Men i praktiken är det ganska svårt att tillämpa bestämmelserna om onormalt låga anbud. Detta efter som domstolarna ofta bedöme r att det inte krävs så mycket för att en anbudsgivare ska anses ha lämnat en tillfredsställande förklaring. Det som upphandlande myndigheter uppfattar som osunt låga anbud är alltså inte nödvändigt vis detsamma som domstolarna anser kan förkastas enligt LOUs bestämmelser om onormalt låga anbud. Många myndigheter har därför, fullt förståeligt, försökt utveckla andra metoder för att motverka osunt låga anbudspriser. Dessa metoder har vid flera tillfällen prövats av Högsta förvaltningsdomstolen (HFD). HFD 2018 ref. 50 I målet HFD 2018 ref. 50 hade en upphandlande myndighet tillämpat ett golvpris som innebar att anbud med timarvode lägre än 350 kr/tim inte skulle antas. HFD ansåg att golvpriset förhindrade anbudsgivare från att konkurrera med pris, eftersom anbud under golvpriset automatiskt förkastades, och att golvpriset också innebar att den upphandlande myndigheten inte kunde bedöma anbuden i verklig konkurrens med varandra. Det var därför inte förenligt med likabehandlingsprincipen att använda golvpriset. Dessutom ansågs golv priset strida mot bestämmelserna om onormalt låga anbud, eftersom bestämmelserna innebär att onormal t låga anbud ska prövas i särskild ordning. HFD 2020 ref. 24 I målet HFD 2020 ref. 24 hade en upphandlande myndighet tillämpat en variant av golvpris genom att ange att anbud i vilka à-priset för ett större mängdintervall var högre än à-priset för ett mindre mängdintervall för samma typ av arbete skulle förkastas. HBV-MAGASINET | NUMMER TVÅ 2023 | 25 ”HFD ansåg att golvpriset förhindrade anbudsgivare från att konkurrera med pris.”