HBV Magasinet 1
JURISTFOKUS: HFD ansåg att det aktuella kravet i
och för Centraliserad inköpsverksamhet och stödverksamhet för inköp. sig innebar att anbudsgivarna inte fick prissätta sina anbud helt fritt, eftersom det pris som en anbudsgivare angav för ett visst mängdintervall blev styrande för det pris som fick anges för andra mängdintervall avseende samma typ av arbete. Däremot fanns ingen absolut nedre gräns för hur låga priser som fick offereras. Kravet hindrade därför inte anbudsgivarna från att konkurrera med sina priser och kravet var inte heller konstruerat så att det ledde till att onormalt låga anbud automatiskt förkastades. Kravet var därför tillåtet. krav om att samtliga priser i mängdförteckningen skulle vara minst noll kronor. HFD konstaterade att kravet inte hindrade ”Upphandlande myndigheters handlingsalternativ för att motverka osunt låga priser är begränsade.” HFD 2022 ref. 41 I målet HFD 2022 ref. 41 hade en upphandlande myndighet tillämpat en utvärderingsmodell med ett ”golv”. Enligt modellen kunde anbudspriset ge upp till 55 poäng enligt en linjär skala. Anbudspriser om 700 000 kr eller lägre gav maximala 55 poäng och anbudspriser om 3 000 000 kr eller högre gav noll poäng. Golvet i utvärderingsmodellen innebar att anbudspriser under 700 000 kr inte gav någon ytterligare fördel vid utvärderingen, det vill säga sådana anbud fick också 55 poäng. Enligt HFD måste även en utvärderingsmodell säkerställa effektiv konkurrens och anbudsgivare får inte fråntas möjligheten att konkurrera med sina priser. Dessutom hade utvärderingsmodellen som prövades i målet den effekten att om två anbudsgivare erbjöd samma kvalitet var det inte säkert att den som hade det lägsta priset skulle rankas högre än den andra. Modellen innebar, enligt HFD, i och för sig ingen direkt konflikt med bestämmelserna om onormalt låga anbud, men skulle ändå få den effekten att anbudsgivarna skulle avhållas från att offerera priser under den angivna lägstanivån. Modellen kunde därmed i praktiken leda till att bestämmelserna om onormalt låga anbud sattes ur spel. Kristian Pedersen Advokat, partner Advokatfirman Kahn Pedersen HFD 2023 ref. 7 I HFD 2023 ref. 7 hade den upphandlande myndigheten begärt in mängdförteckningar med à-priser för olika arbeten och de olika positionerna i mängdförteckningen skulle sammanräknas till det anbudspris som skulle utvärderas. Myndigheten hade också ställt ett leverantörerna från att konkurrera med priser ända ned till noll kronor, dvs. att erbjuda sig att utföra arbetena gratis, utan endast förhindrade dem att erbjuda sig att betala den upphandlande myndigheten för att få utföra arbetena. HFD ansåg också kravet bidrog till att transparensen i prissättningen ökade, vilket i sin tur ökade sannolikheten för att det skulle vara det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet som skulle antas. På så sätt kunde priskravet enligt HFD, snarare än att verka konkurrensbegränsande, i reali teten främja konkurrensen. Kravet ansågs därför vara förenligt med likabehandlingsprincipen och det ansågs inte heller komma i konflikt med bestämmelserna om onormalt låga anbud. BASERAT PÅ RÄTTSPRAXIS hittills är det tydligt att upphandlande myndigheters möjligheter att påverka anbudsgivares prissättning för att undvika osunt låga anbudspriser är mycket begränsade. Det är inte tillåtet att använda golvpriser eller ställa krav som innebär att anbudsgivare fråntas möjligheten att konkurrera med sina priser, att anbuden inte kan bedömas i verklig konkurrens med varandra eller att anbud med låga priser förkastas utan att det sker enligt bestämmelserna om onormalt låga anbud. Däremot är det tillåtet att kräva att à-priset för ett större mängdintervall är lägre än à-priset för ett mindre mängdintervall för samma typ av arbete, det vill säga att i vissa fall ställa krav på hur olika priser ska förhålla sig till varandra. Det är också tillåtet att förbjuda negativa priser, det vill säga priser under noll kronor. Det innebär sammantaget att upphandlande myndigheters handlingsalternativ för att motverka osunt låga priser är begränsade. Förutom att tillämpa bestämmelserna om onormalt låga anbud, vilket som nämnts ovan ofta är svårt och dessutom ofta kräver omfattande ekonomiska utredningar, återstår främst att arbeta mer aktivt med avtalsuppföljning och med effektiva och avskräckande sanktioner. Detta för att säkerställa att leverantörer som i samband med anbudsgivning offererar låga priser också de facto håller vad de lovat och levererar i enlighet med det under avtalstiden.