Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Batteribil vs Diesel
På sikt handlar det för Northvolt om att återvinn
a metallerna i batterierna. På den nya fabriken i Skellefteå bygger man för framtiden. Energiåtgång ett dilemma när batterierna tillverkas Redan innan tiill diin nya Redan inna du har s tt nyc e n t ll d n n a ellb oxiidskuld.. B ven i draramat är b tterierna. Men i framtiden ska deras metaller dskuld Boven d mat är a På batterifabriken Northvolt, utanför Skellefteå, satsar man på hållbar utveckling. – Det krävs 60–80 kilowattimmar i energi vid tillverkningen för att få ut en kilowattimme i kapacitet i ett batteri. Det berättar Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt batterifabrik utanför Skellefteå. Batteritillverkning är extremt energiJesper Wigardt. y e bil, har du sk pa en koldiatteriern du ar sa r d at nyck lkeln i l låi åse apat en o k di åter iv nnas och därmed blir produktionen grönare. set a t i vä kolkra t som drm driiver pro ud k iion EnergEnergiåtgången är densamma överllllt i v rlden, men om de kr f so åtgång är de sa ma över öv ärlden, men om det är ti tillll e pell e ex mpe v r produ t onen kom-en kommer klimatavtrycket bli större. I vissa länder uppmäts detta avtryck i dag till 170– 180 kilo koldioxid (CO2 ) per kilowattimme. Det är extremt mycket. – Energiåtgång är det grundläggande dilemmat vid batteritillverkning. Och vid batteriproduktion i ett kolbaserat energisystem bygger man onekligen in en CO2 en ändra på. – I vårt energisystem i norra Sverige kommer batterier att kunna tillverkas med ett väldigt lågt klimatavtryck. I produktionen ska koldioxidavtrycket bli nästintill obefintligt. krävande, och det gäller både det som traditionellt kallas battericellstillverkning och katodmaterial. På den nya fabriken kommer båda verksamheterna att ligga under samma tak. 10 BYGGNADSARBETAREN #6, 2021 Det är vid gruvbrytningen och raffineringen av materialet som det fortfarande finns kvar ett CO2 -avtryck även här i Norden. För att få ner dessa utsläpp är det viktigt att produktionen sker med grön energi. – Vi ki kan hjälpa ti tillll genom att erbjuda e ektrifiifie ade lörade l sn Hur kan helela värde e an hjjälp nom att erb ell ktr bjuda ös i gar och bidra ti nisk utveckling. Men oc sk å ställa h r are krav på våra le ev rantörer, så att de i sin tur förbättrar sitt klimatavtryc .k På längre n n ar och bidra tillll tekå d sikt handlar det om att åter iv nna meta -ll lerna i batterierna. Till e ex mpel kobolt, nickel och litium. Då minskar behovet av att öppna nya gruvor och därmed minskar -skuld innan du ens har startat din bil, fortsätter Jesper Wigardt. Det ska den svenska batteritillverkningklimatavtrycket. Vår långsiktiga m sål ättning är att få ner klimatavtrycket till 10 kil Co O2 per kilowattimme, inklusive gruvdriften. Var köper ni mineralerna? – Vi köper mineralerna direkt från gruvorna och vi vet exakt var våra metaller kommer ifrån. Det betyder att vi kan vara med och påverka att gruvbrytningen sker under rätt förhållanden. Vi har beslutat oss för att inte köpa mineraler från Kongo i dagsläget. Främst för att vi inte kan säkerställa spårbarheten, men på längre sikt vill vi hitta sätt att kunna köpa mineraler också från Kongo på ett hållbart sätt. ANDERS MYRDAL Hur ka Hu a värdeke jjan d k d an blbli grö rön? FOTO: NORTHVOLT
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Bakom fasaden: Offerttjänster
Byggnadsarbetaren Svindlande byggen
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Från stad till stad: Luleå
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads