Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Batteribil vs Diesel
Minskade utsläpp – ja tack. Men enligt Anders Nor
delöf finns det också ekonomiska fördelar. cykel inklusive körning. Det här visar ett examensarbete från Chalmers tekniska högskola från förra året. Examensjobbet gick ut på att jämföra ett fordon som drivs med bränsleceller och ett som drivs med batterier. Vi har använt siffrorna från den batteridrivna bilen i rapporten och sedan jämfört dem med en modulerad dieseldriven skåpbil – Renault Master. Med ett batteripack som har 40 mils räckvidd, laddad med den genomsnittliga elen i Europa, släpper den batteridrivna bilen ut ungefär 255–260 gram koldioxid (CO2 ) per kilometer för hela livscykeln. Jämförelsevis har en dieseldriven Renault Master med en 2.3-liters motor ett koldioxidutsläpp på 229 gram bara från avgasröret, om man får tro tillverkaren. Då är inte själva bilen inräknad. Om man tar med bränsletillverkning, koldioxidåtgång för att tillverka dieselbilen och gör en grov uppskattning baserat på siffror i det aktuella examensjobbet, stannar det totala utsläppet för en dieselbil på cirka 320–330 gram CO2 per kilometer. Då gäller det fordonets hela livscykel. – Det betyder att en eldriven lätt lastbil i Sverige som laddas i det svenska elnätet mer än halverar utsläppen i jämförelse med en dieseldriven bil. I bästa fall skärs koldioxidutsläppen ner till en tredjedel. Siffrorna förvånar mig inte, fortsätter Anders Nordelöf. Den batteridrivna bilen i examensarbetet motsvarar en skåpbil med samma storlek som en dieseldriven Renault Master. Men studien har inte direkt jämfört med Renaults egen elektriska modell ZE. Istället valde man att göra en teoretisk /km »En eldriven lätt lastbil i Sverige, som laddas i det svenska elnätet, mer än halverar utsläppen jämfört med en dieseldriven bil.« Anders Nordelöf. modellering av ett större batteripack. Totalt antar man att fordonen kör 25 000 mil under sin levnad. Sammanfattningsvis tycker Anders Nordelöf att det finns goda skäl för att gå över till eldrift. Främst för att det ger ett lågt klimatavtryck, men även för att det är ekonomiskt fördelaktigt. – Trots att det går att hitta exempel på dåliga elavtal med ogynnsam laddning, eller enstaka tillfällen med hög import av el från till exempel kolkraft, så går utsläppen ner. Under bra omständigheter går de ner betydligt. Med en dieseldriven bil går det aldrig att komma undan sina avgasutsläpp. Anders Nordelöf konstaterar också att i takt med att fler länder ställer om till förnyelsebar elproduktion så kommer koldioxidutsläppen från eldrivna bilar att minska. Priserna på batterierna och utsläppen från tillverkning har också blivit billigare. – Och i och med att fler batteridrivna bilar tillverkas kommer priserna på dem att kunna pressas tack vare fördelar med stora tillverkningsvolymer. ● Batteritillverkningen ska bli grönare BYGGNADSARBETAREN #6, 2021 9
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Bakom fasaden: Offerttjänster
Byggnadsarbetaren Svindlande byggen
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Från stad till stad: Luleå
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads