Loading...
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Batteribil vs Diesel TEKNIK: BAT
TERIBIL vs DIESEL CO2 140–150 g per km BATTERIBIL UTSLÄPPEN En ny batteridriven lätt lastbil på svenska vägar ger ett betydligt mindre klimatavtryck än vad en dieseldriven bil gör. Även om man tar hänsyn till batteritillverkningen. Det visar ett examensarbete från Chalmers. TEXT: Anders Myrdal FOTO: Mostphotos, Renault, Chalmers tt behålla sin dieselbil eller satsa på en ny eldriven jobbkärra. Vad är egentligen bäst? Diskussionerna har varit högljudda de senaste åren men nu finns ett svar. – Med den betydligt mer förnyelsebara energi som vi har i Sverige landar utsläppen för ett batteripack med 40 mils räckvidd på 140–150 gram koldioxid per kilometer, säger Anders Nordelöf, forskare på Avdelningen för miljösystemanalys vid Chalmers tekniska högskola. Han är van att bemöta argument från kliAnders Nordelöf. mattvekare som vill ha kvar sin gamla dieselbil. Ett vanligt påstående är att det går åt alldeles för mycket koldioxid för att tillverka batterierna till de nya elfordonen. Men en ny eldriven lätt lastbil som körs i Sverige ger ett betydligt mindre klimatavtryck än vad en dieseldriven gör. Något som gäller bilarnas hela livs8 BYGGNADSARBETAREN #6, 2021 320–330 g per km HALVERAS MED A
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Bakom fasaden: Offerttjänster
Byggnadsarbetaren Svindlande byggen
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Från stad till stad: Luleå
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads