Fokus Solskydd 1
INTER V JU Vad är det senaste inom solskydd? – So
lskyddsvävar ska, utöver att ha en funktion, också anpassas till den interiör som fi nns i rummet – och inte överraskande är storsäljande produkter enfärgade vita eller i nyanser av beige eller grått. Dock ser vi att man kanske söker något lite mer spännande än en ”platt” enfärgad. En trend är vävar med olika former av struktur i designuttrycket där även lite färg inkluderas, oftast i stillsamma naturliga nyanser. Struktur i väven ger mjukhet till det strama uttrycket i en rullgardin eller lamellgardin. En annan ökande trend är att kombinera typiska solskyddsprodukter med mjuka textilier, gardiner, som också har solskyddsfunktion. Vad är det som gäller inom färg och form? – På Almedahls har vi en inhouse designstudio. Vi arbetar löpande med trendspotting, idéutveckling, moodboards, färgutveckling, textil konstruktion – och utgår från vilken påverkan attraktiv design i form av färg, form, texturer och taktilitet har på människans välbefi nnande. Megatrenderna vi arbetar med är Nature Study med fokus på materielet och välbefi nnandet, det stimulerande och naturliga, Modern Classics med fokus på harmoni och färg, det arkitektoniska och sofi stikerade samt Contemporary där vi tittar på idéer och exprimentering, det lekfulla och innovativa. FOTO MARTIN EKWALL Gry Hege Sølsnes vd för Almedahls Berätta om ert laboratorium. – Vi driver en stor produktionsanläggning i Kinna i Sverige och har i samband med det en avdelning som arbetar med produkt- och processutveckling samt genomför testning och kontroller. – Vi arbetar löpande med att testa nya, mer miljövänliga substanser än vi redan använder som samtidigt säkrar den stabilitet, funktion och teknik som vävarna ska leverera. Vi har till exempel utvecklat miljövänliga fl amskyddslösningar. Snart lanserar vi en helt ny kollektion av interiöra solskyddsvävar och har i samband med det fokuserat på att ta fram recept för nya färger som på ett balanserat sätt möter färgval för framtiden enligt de megatrender vi har identifi erat i Designstudion. Vi ligger alltid ”lite före” i färgsättningen då vi vet att våra produkter ska leva och vara relevanta i våra kunders kollektioner de kommande tre till fem åren, kanske även längre. Vilka är de största skillnaderna mellan vad projektkunder och privatmarknaden efterfrågar? – En mycket stor skillnad är att projektkunder ”alltid” väljer fl amskyddade lösningar medan privatmarknaden ”aldrig” gör det. I uttryck fi nns också skillnader, exempelvis mönstrad design anpassad för barnrum i hemmet och mer strama designuttryck i off entlig miljö. Vilka trender ser vi i framtiden? – Miljöfokus och hållbara lösningar kommer att öka i framtiden. Fastigheter står för en mycket stor andel av CO²-utsläpp och både nya och befi ntliga fastigheter kommer behöva reducera sitt miljöavtryck. Solskydd är ett mycket attraktivt val då man skapar ett bra inomhusklimat och samtidigt får en god kombination av reducerat CO²-avtryck, en låg investeringströskel och har mycket låga driftskostnader. – Fokus på well-being kommer också att öka, särskilt bland lösningar för projektkunder. Att skapa stimulerande miljö för arbete, möten, utbildning genom att optimera och hitta bästa möjliga kombination av dagsljus, utsyn, avskärmning, akustik, värme och kyla, energianvändning, färg, form och textur. ”Hårda” tekniska funktionella värden i kombination med ”mjuka” värden som att må bra, vara ombonad och att vara i en miljö som stimulerar. Dessa tre fokusområden; ökad miljömedvetenhet, hållbarhet och well-being, kommer påverka färgtrenderna ännu mer i riktning mot megatrenden ”Nature Study”, tror vi. ◆ FOTO PATRIK HAGBORG FOKUS SOLSKYDD 13 FOTO PATRIK HAGBORG