HUR SER DET UT ETT ÅR SENARE? HAR DU BARA ”SUTTIT
STILL” I BÅTEN? FÖR GANSKA PRECIS ett år sedan blev alla varse om att coronaviruset var här för att stanna bra mycket längre än många anat. I mars 2020 hade DMH ett antal inplanerade mässor vi skulle besöka under våren. Det var osäkert om dessa skulle kunna genomföras, men alla höll ändå hoppet uppe. På bara på några veckor förändrades allt. De flesta drog i handbromsen samtidigt och så har läget nästintill sett ut sedan dess. Även om en del branscher har kunnat anpassa sig till den nya digitala världen och på så sätt kunnat kompensera upp ett visst intäktsbortfall är det långt ifrån alla, och det är inte helt lätt att göra denna omstyrning om kompetensen inte finns i bolaget sedan gammalt. Det är inte heller lätt att veta åt vilket håll man ska springa eller vilken fot man ska stå på med tanke på hur få analyser från Folkhälsomyndigheten och regeringen som träffat rätt sedan pandemin startade. Om, eller när, de har agerat har de ofta gjort det för sent eller tagit beslut som inte alltid känts förankrade i verkligheten. Du kan ha 50 personer packade som sillar i en buss, men bara 8 personer på en fotbollsstadion som rymmer 50 000 personer. Det är den typen av beslut som sammantaget paralyserat många företag och gjort att de inte vågat ta fler långsiktiga beslut utan istället valt att ”sitta still i båten”. Detta har inte minst drabbat oss inom media som lever på att vi har annonsörer som ser långsiktigt och vågar satsa på framtiden genom att marknadsföra sig. När Riksbanken, med regeringen som garant, i mars 2020 lånade ut 500 miljarder till bankerna, som i sin tur skulle låna ut dessa pengar till företagen, trodde alla att det var en rejäl satsning på företagen – tills man läste det finstilta. Räntan var skyhög (den sänktes senare) och villkoren stenhårda. Åtgärden blev indirekt ett fiasko då det var få företagare som var beredda att belåna hus och hem när risken att förlora sitt företag ändå var överhängande. Det så kallade omställningsstödet som klubbades igenom i juni 2020 har inte heller blivit någon större succé, då det inte tog hänsyn till minskade nettointäkter. Men självklart har allt inte bara varit katastrof. Korttidspermitteringarna har gjort att många anställda har fått behålla sina arbeten. Även om stödet indirekt går till den anställde och inte till företaget har det gjort att många företag sluppit permittera folk och på så sätt kunnat behålla kompetens inom företaget. Den dagen det vänder och man åter behöver full kapacitet kommer det att minska startsträckan markant. Trots pandemin känns det som att det är få små och medelstora hantverksföretag som utnyttjat permitteringsstödet. De flesta vi pratar med har fulltecknat i kalendern månader framöver, och ser inga tecken på någon nedgång under hela 2021. Byggbranschen går bra, och där har även bygghandeln fått en extra skjuts tack vare alla hemmapulare som plötsligt fått för mycket fritid det senaste året. Många ställer också stora förhoppningar på att vaccineringen ska få fart på ekonomin, och det kommer den säkert att få. Frågan är om vändningen kommer redan efter sommaren? Vi hoppas på det. Då kommer ni som INTE bara ”satt still i båten” att ha ett garanterat försprång. ✖ Trevlig läsning! RICKARD CARLSSON Publisher JURISTEN BYGGBRANSCHEN TOPPAR MUTBROTTSSTATISTIKEN. NY LAG SKA GÖRA DET LÄTTARE ATT SLÅ LARM. SOLREPORTAGE CELLER MED NYTT GRÖNT AVDRAG PÅ PLATS GÅR BRANSCHEN PÅ HÖGVARV TEST BYGGSTEREO: 3 BYGGSTEREOS SOM ÄVEN KAN LADDA VERKTYGSBATTERIER P ROV K ÖR T – I S U Z U - D - MA X • K OR S OR D – V I N N EN S L I P M A S K I N F R Å N M I R K A LEDARE APRIL 2021 PUBLISHER RICKARD CARLSSON, 08-510 608 92 rickard.carlsson@dmh.nu FÖRSÄLJNINGSCHEF PETER HEDENGRAN, 08-510 608 91 peter.hedengran@dmh.nu GRAFISK FORM ANN SÖDERSTRÖM ann.soderstrom@dmh.nu REDAKTÖRER JOHN SEMPILL john.sempill@dmh.nu DAVID LILJEFORS david.liljefors@dmh.nu ANNONSER ROGER CARLSSON, 08-510 608 95 roger.carlsson@dmh.nu MIMMI BÄCKMAN, 08-510 608 96 mimmi.backman@dmh.nu DANIEL KRAKOWSKI, 08-510 608 90 daniel.krakowski@dmh.nu DIGITALT ANSVARIG ELSA RODVITNIR, 08-510 608 71 elsa.rodvitnir@dmh.nu PRENUMERATION 08-510 608 94, pren@dmh.nu 659 KR+MOMS (11 UTGÅVOR) TRAFFIC MAUREEN HARCUS annons@dmh.nu SKRIBENTER ANDERS MYRDAL MATS KARLSSON SVENSK BYGGTJÄNST TRYCK V-TAB Vimmerby, 2021 ANSVARIG UTGIVARE PETER HEDENGRAN Vi förbehåller oss rätten att i tidningen och på webben publicera via brev eller e-post insänt material. Priserna i alla tester är inhämtade vid testtillfället. Vi kan inte garantera oss mot prisförändringar efter att testet är avslutat. DEN MODERNA HANTVERKAREN GES UT AV PROJEKTMEDIA AB Smidesvägen 10, 171 41 Solna T I D N I N G E N SNICKARE • FASADARBETARE GLASMÄSTARE • MURARE • MÅLARE PLÅTSLAGARE • ELEKTRIKER SMEDER • RÖRMOKARE • SOTARE TAKLÄGGARE • GOLVLÄGGARE F Ö R D I G S O M NYHETER BATTERIDRIVEN 66 MM METALLSÅG Ä R P R O F F S ! NYHETER FRÅN DRÖNARBILDER TILL 3D-MODELL DEN MODERNA HANTVERKAREN NUMMER 4 • 2021 PRIS 79 KRONOR 3