Marknad Örebro 1
MEDIA, REKLAM OCH PR Även under 1940-talet levere
rades Kavli ost till återförsäljare och till kunderna. En klassiker som fortsätter att levereras. KAVLI ÖPPNAR VÄRLDENS FÖRSTA MJUKOSTMUSEUM FOTO: PRESSBILD Hundra år har gått sedan Kavli uppfann världens första mjukost. Det uppmärksammar Kavli med en tripp längs minnenas aveny i det första digitala mjukostmuséet. Muséet ställer ut ikoniska produkter som Raketosten som tog mjukosten till nya höjder, men även mjukostdoldisar som inte flög riktigt lika högt och som sedan länge har förpassats till historien. Här hittar besökaren också tidstypiska recept och intervjuer med både kända och okända profiler. Kavli lanserade världens första mjukost år 1924. Nu kan både nya och gamla fans av mjukosten upptäcka hur hundra år med mjukost har sett ut genom Kavlis ögon i världens första digitala mjukostmuseum. – Vi har samlat på oss ett rikt men hittills helt outforskat arkiv som äntligen är redo att upptäckas av mjukostfans. Mycket av det man får se i vårt nya digitala museum går inte att hitta någon annanstans. Inte minst är det häftigt att se vilken framträdande roll mjukosten har och har haft i så många människors liv i hundra år, säger Annika Skardal, Senior Brand Manager på Kavli. Det digitala muséet ställer ut alltifrån handskrivna brev från hängivna mjukostfans, intervjuer med både välkända och okända profiler, tidstypiska recept, och sedan länge bortglömda mjukostsmaker. – Vi lovar dig som besökare många oväntade mjukostsmaker, som jordnöt, banan och jordgubbe för att bara nämna några. Men det är förstås inte bara mjukosten som förändrats på hundra år. Det vittnar inte minst våra arkiverade reklamannonser om, som så tydligt skildrar sin tid och pekar på hur mycket vi som samhälle har förändrats över ett sekel. Det, och mycket mer, upptäcker du i vårt nya digitala museum, berättar Annika Skardal. I samband med mjukostens hundraårsjubileum har Kavli tagit fram en limiterad upplaga mjukost med smak av het räka. Kavli Het Räka är en hommage till Kavlis klassiska och folkkära Kavli Räkost, med ett hett uppbackande från röd chili, limejuice och vitlök. – Vår jubileumssmak Kavli Het Räka har skapats tillsammans med Kavlis mjukostfans, och slutligen var det folkets röster som avgjorde vinnaren i en omröstning i våra sociala medier, avslutar Annika Skardal. Innovativa Köpenhamn i framkant med sitt gröna initiativ CopenPay. KÖPENHAMN LANSERAR NYTT INITIATIV FÖR GRÖN UPPLEVELSEEKONOMI FOTO: PRESSBILD/WONDERFUL COPENHAGEN. För att uppmuntra turister att agera mer hållbart lanserar Wonderful Copenhagen ett nytt initiativ: Betala med klimatvänliga handlingar och få tillgång till en rad av Köpenhamns populära attraktioner. Det finns ett behov av att ändra turisters beteendemönster och uppmuntra till gröna val. Data visar på en stor vilja, eftersom 82 procent säger att de vill agera hållbart, men bara 22 procent har ändrat sitt beteende. Detta ligger som grund för Wonderful Copenhagens, Köpenhamns officiella turistorganisations, nya initiativ CopenPay som ska omvandla gröna handlingar till valuta för att få åtkomst till kulturella upplevelser. Köpenhamns ambition är att inspirera besökare att göra medvetna val och hjälpa till att överbrygga klyftan mellan önskan att agera hållbart och faktiskt beteende. Genom CopenPay belönas turisters handlingar, såsom att cykla till attraktioner, samla in plastavfall eller volontärarbete på stadsodlingar, med fri tillgång till en rad upplevelser i den danska huvudstaden. Detta inkluderar bland annat gratis guidade museiturer, gratis kajakuthyrning och gratis luncher gjorda på lokalproducerade råvaror. Besökare som kommer till Danmarks nationalgalleri, Statens Museum for Kunst (SMK), med insamlat plastavfall bjuds till exempel in till en workshop där de kan omvandla plasten till konstverk. På samma sätt ger en resa med kollektivtrafik eller cykel till Köpenhamns ikoniska energianläggning, CopenHill, en unik upplevelse av att åka ski16 dor nedför sluttningen på byggnadens tak. – Ett av våra kärnuppdrag är att göra resandet hållbart. Och vi kommer bara att lyckas om vi överbryggar den enorma klyftan mellan turisternas önskan att agera hållbart och deras faktiska beteende. Det låter kanske enkelt men det är det inte. Genom CopenPay vill vi därför uppmuntra våra besökare till ett hållbart beteende och samtidigt berika deras kulturella upplevelse av vår destination. Det är ett experiment och ett litet steg mot att skapa ett nytt tankesätt bland resenärer och ett av våra många initiativ för att göra resandet mer hållbart, säger Mikkel Aarø-Hansen, vd för Wonderful Copenhagen. Det är lätt att använda CopenPay: turister kan visa upp en tågbiljett, anlända med cykel eller presentera andra enkla bevis på gröna handlingar för att lösa in sina belöningar. Nu vill Wonderful Copenhagen uppmuntra alla som besöker Köpenhamn i sommar att använda sig av CopenPay och via den officiella hemsidan, CopenPay. com, ges regelbundna uppdateringar om tillgängliga attraktioner och belöningar. CopenPay är ett pilotprojekt som omfattar över 20 attraktioner runt om i Köpenhamn. Förhoppningen är inte bara att initiativet ska fortlöpa, utan också att inspirera andra destinationer runt om i världen att införa liknande gröna initiativ. – Vi måste omvandla turismen från att vara en miljöbelastning till att bli en kraft för positiv utveckling. Viktiga steg i detta är att förändra hur vi rör oss på destinationen, vad vi konsumerar och hur vi interagerar med lokalbefolkningen, säger Mikkel Aarø-Hansen.