Aktuella Byggen 1
BUTIK & KÖPCENTRUM Idag finns alternativ till stä
dning med kemiprodukter. Städning med processat och joniserat vatten som bereds på plats är en metod som nu kommer allt mer. Foto: Vileda Professional till med vissa fastighetsronderingar och alltid ha en tillgänglig hjärtstartare på städvagnen. – När städpersonalen får fler arbetsuppgifter höjs statusens i yrket och det blir lättare att rekrytera bra personal, säger Jesper. Digitala system på frammarsch Även de digitala systemen har på senare tid utvecklats mycket inom städbranschen. I dag används de ofta för egenkontroller, arbetsorder, tidsloggning, närvarohantering, återkoppling av extraarbete med mera. Data läggs in via smartphone, padda och dator av teamledare, arbetsledare, städare eller städare med kund. – De digitala systemen har gjort branschen mer transparent och det gynnar kunden, säger Jesper Borrfors. n Bra entrélösningar startar alltid med en analys. Var ligger butiken eller centrumet? Hur många besökare är det varje dag? Kommer man in utifrån eller inifrån? Foto: Vileda Professional branschen och beställarna ser positivt på. Många butiksägare och centrumägare vill ju bidra till att minska utsläpp av kemikalier i våra sjöar och vattendrag, säger Jesper. Städmaskinerna blir också allt mer mångsidiga. Idag används rondeller med diamanter som polerar golvet dagligen, vilket skapar en blankare och tåligare yta som är lättare att hålla ren. – Den snabba utvecklingen inom miljöområdet är något som köparna av städtjänster bör känna till så att de kan ställa krav på leverantörerna, säger Jesper. Städare får fler uppgifter Ett annat utvecklingsområde inom städbranschen är att köparna börjar utnyttja städpersonalen för andra arbetsuppgifter än bara städningen. Det kan handla om att ge service och hjälpa människor som talar ett annat språk tillrätta i butikerna, alltså att fungera som en slags guide. Många städare kan ju flera språk och det är en resurs som kan utnyttjas. – Man skulle kunna bestycka dem med flaggor för de språk som de talar, säger Jesper Borrfors. Men det kan även handla om enklare vaktmästaruppgifter som att vattna blommor och fylla på kaffeapparater, samt en del butiksuppgifter som exempelvis att fronta varor. – Det finns flera bra exempel på hur man kan integrera städpersonalen i kundens verksamhet. Städpersonalen kan även vara med och höja säkerheten i butiken. Den skulle exempelvis kunna hjälpa FAKTA Att tänka på Analysera städbehovet och se till att skaffa en entrélösning som tar bort så mycket smuts, damm och partiklar som möjligt. Idag finns det kemifria städsystem. Sätt dig in vilka system som finns och ställ krav på städfirman när det gäller miljövänliga metoder, teknik och material. Följ upp när upphandlingen väl är gjord. Fundera på om städpersonalen kan utföra andra uppgifter. Kan de fungera som språkkunniga guider, för enklare vaktmästaruppgifter eller exempelvis för frontning av varor i butiken? Ofta kan det vara billigare än att anlita annan personal. Dessutom ökar yrkesstoltheten för städarna. Ta reda på om firman har ett digitalt system som ger transparens och tydlighet i tjänsterna. Jesper Borrfors är vd för branschföreningen Städbranschen Sverige. Foto: Städbranschen i Sverige AKTUELLA BYGGEN NR 6 • 2015 87