NG Gbg 1
EN PLATS I SOLEN En flera gånger uppskjuten speln
ing blev slutligen ett utsålt succégig på Berns med efterföljande tyst period. Nu är Solen tillbaka och redo för Stay Out West. TEXT: PELLE TAMLEHT FOTO: LINN KOCH-EMMERY N är jag går in på Solens hemsida för att uppdatera mig om bandets kommande förehavanden de senaste månaderna möts jag av ett enkelt och rättframt budskap. ”Fuck you” i vita bokstäver mot en svart bakgrund. Det är också en av de stora anledningarna till att man älskar Solen. Inställsamhet är inte direkt er grej? Nils: Fast vi dök upp i tid idag, eller hur? Gustav: Det där med hemsidan är faktiskt lite kul. Jag hade glömt bort det, men vi har en ny hemsida tror jag. Johan: Ja, den ligger där bakom men går inte att komma åt. Vi har inte tagit ett beslut om att den ska lanseras. Det finns faktiskt ett spel också men vi kunde inte bädda in flashkoder. Erik: Det finns till och med en sida om varje person. Man kan klicka på en bild på respektive medlem och läsa mer om oss, det är helt otroligt. Nils: Det som inte verkar så inställsamt kan nog vara saker som faller mellan stolarna. Det kanske kan verka som att det är aktiva val, men det behöver det inte alltid vara. DEN SENASTE SINGELN Lovikka släpptes här i början av en sommarvarm junimånad. Det är kanske den minst atypiska sommarsingeln man kan tänkas släppa, då den utspelar sig i ett senvintrigt Norrland. Men även sommaren kan vara ensam, mörk och kall och Lovikka riktar sig enligt bandet till alla som väljer att stanna inne även fast det blivit varmt ute. G: Det är väl ett bra exempel på att vi gör precis det vi vill. I den meningen stämmer det kanske att vi inte är så inställsamma. Har ni sett KLF-dokumentären? De hade inte heller något skivbolag men lyckades ändå bli världens största band under en period? E: Nä, har faktiskt ingen aning om vilka de är. De drog tillbaka hela sin katalog och förstörde sina skivor efter Brit Awards i protest mot att de fick dela utmärkelsen årets artist med Simply Red. E: Det är kanske därför jag inte har hört dem. G: Jag tror inte vi kommer att radera våra låtar, eller jag hoppas iallafall inte det. J: Men är det inte typ det här vi brottas 40 NÖJESGUIDEN | NR 7, 2023 med både inombords och i grupp. Alltså kompromisslösheten kontra att slå igenom brett. Hade ni haft ett skivbolag hade de nog bett er vänta med att släppa Lovikka åtminstone till vintern. G: Absolut. N: Alltså premissen för oss att fortsätta som band är att det måste vara lustdrivet. Att singeln blir klar två veckor innan den ska släppas kanske inte är så strategiskt, men om alternativet är att vi inte släpper något alls blir det ett ganska enkelt val. E: Sen fanns det en tanke med Lovikka att den skulle komma på våren. N: På våren ja, men kanske egentligen två månader tidigare. J: Vi hade en plan. N: Vi har ofta planer, men ibland ändras de. Men det kommer iallafall att bli en skiva till hösten. Den skulle ha varit klar den 29 maj men nu blev singeln det istället. Den 29 maj som i Nilecitysketchen? J: Jag har inte helt fattat den där referensen men tyckte det var ett bra datum. E: Vadå skojar du, varje gång någon säger datumet svarar någon annan: "mamma pappa"? G: Det flög mig över huvudet också. Jag trodde lite slarvigt att det var sista maj. N: Det finns absolut en symbolik, men det råkar också vara på dagen ett år efter att vi påbörjade inspelningarna nere i Malmö. Ni är ett av landets hårdast arbetande band men spelar live förhållandevis sällan, hur kommer det sig? G: Vi jobbar hårt, men vi har ingen trummis. E: Nej det är väl det som är anledningen. N: Fast det köper jag inte helt. Många gånger stannar det innan vi ens har kollat möjligheterna till att ta in en trummis. Det känns som att vi ofta glömmer bort och roligt och energigivande det är att spela live mellan gångerna. Då är det lätt att bara se jobbet. E: Man glömmer verkligen bort hur roligt det är. STRAX INNAN INSPELNINGARNA av Totalmusik drogs igång lämnade Solens trummis gruppen. Ett uppbrott som finns väldokumenterat inte minst via deras Instagram. Har ni hittat någon ny medlem? E: Nej men vi har en kompis som spelar trummor regelbundet och vi kommer att ha en trummis på Way Out West. Nu på senare tid har vi heller inte repat så mycket utan efter spelningen på Berns har vi mest jobbat med den kommande skivan. Det finns något befriande och samtidigt världsfrånvänt i att envist fortsätta vara ett albumband när hela musikbranschen gör sitt bästa för att motverka precis det. N: Hur tänker du då? Ta Hooja som exempel som släppt typ en singel i månaden senaste året. N: Det är sant. E: Fan, vi kanske ska sluta göra album. G: Trist om det blir resultatet av den här intervjun. Har ni funderat på att maskera er? E: Det hade väl varit helt sinnessjukt om vi hade börjat med det nu. J: Vem är det här..? E: Men apropå det här med album handlar det mycket om det vi pratade om tidigare, att det måste vara lustfyllt. Det blir lustfyllt när man jobbar med ett album och letar nya referenser tillsammans. Vad kan ni berätta om höstens album Idol? N: Vi har spelat in i Malmö tillsammans med Joakim Lindberg som har Studio Sickan, och i en studio utanför Sjöbo. Ni har bytt location helt och hållet alltså? E: Ja men vi håller oss till Jocke. Det var han som mixade förra skivan och även kommer att mixa denna. G: Han bor där i krokarna och föreslog det här upplägget. Det är också under de här inspelningsrundorna vi har som roligast, när det är som en brainstormingprocess där man inte får säga nej till något. E: Det kändes också ganska nytt för oss. Att ha kul? E: Haha, nej men vi har varit försiktiga med att säga ja tidigare. Men det här blev som en socialt och musikaliskt experiment. Spikpiano? Ja, och så blev det ett spikpiano. G: Jag tror faktiskt att det är få som är så bra på att ha kul som vi. Annars skulle vi inte ha hållit på såhär länge. J: Vi har väldigt höga toppar och väldigt djupa dalar. N: Jag tror att det här är kärnan till att man kanske upplever det som att vi säljer ut Berns och sen är helt tysta under en längre period. Vi lägger verkligen all vår energi, eller all energi vi har kvar till musiken, på att göra musik. DET FINNS SOLKLARA uppsidor med att köra utan skivbolag eller management, men även rätt uppenbara nedsidor. Till exempel att man måste göra allt själv, som marknadsföring och boka intervjuer. Vem hos er tar den rollen? J: Det är ofta jag men de andra hjälper till där det behövs. Nu har det varit mycket med deklarationen till exempel. N: Vi har en gruppdynamik som ibland funkar superbra och ibland sämre. Efter senaste intervjun i Nöjesguiden var det