Marknad Dalarna 1
TRAVELISTA TEXT: ULF HJELTING FOTO: PRESSBILD 01
BERNINAEXPRESSEN Från Chur i Schweiz till Tirano i Italien går en järnväg kallad Berninaexpressen. Vad är då så speciellt med denna sträcka? Svaret är att detta är Europas högst belägna järnväg där de resande stundtals färdas på över 2 253 meters höjd över havet genom de Schweiziska Engadinalperna. Resan tar cirka fyra timmar och under resans gång passeras hela 196 broar. Berninaexpressen blev, tillsammans med Albulabanan, en del av Unescos världskulturarv under 2008. Väljer man att åka banan under april och maj kan man faktisk uppleva tre årstider under resans gång. Nämligen vinter, vår och sommar. Berninaexpressen öppnade i etapper under 1908 till 1910 och orsaken till att bygga banan var att få rättigheter till att bygga ut vattenkraften i Posciavodalen. 1943 upphörde banan att vara privat och införlivades med RhB, Rhätische Bahn. ® 02 03 04 THE JACOBITE INLANDSBANAN FLÅMSBANAN Den här två mil långa järnvägen går mellan Myrdal och Flåm i Norge och tar cirka en timma att åka. Flåmsbanan har av Lonely Planet utsetts till ”världens mest fantastiska tågresa” och det inte minst beroende på att den sträcker sig från fjorden och färjelägret vid Flåm upp till fjällen i Myrdal med en stigning på hela 864 meter. Banan började byggas redan 1923 och tog hela 16 år att få klar. Här reser sig snöklädda fjälltoppar utmed banan och smältvatten bildar vattenfall som störtar utmed bergskanterna. Idag trafikeras banan av två tåg från klockan 06:00 till 22:00 och varje tågset tar 500 passagerare. Flåmsbanan skulle ha kunnat påbörja byggnationen redan 1908 med klartecken från den norska regeringen när Bergenbanan påbörjades, men på grund av den besvärliga terrängen sköts byggstarten upp i 15 år. Flåm ligger även vid Sognefjorden som är Norges längsta och djupaste fjord. ® Från Kristinehamn till Gällivare – det är Inlandsbanans sträckning som totalt omfattar 1 228 kilometer. Första delen, Östersund till Ulriksfors, började byggas redan 1908 och stod klar 1912. Hela Inlandsbanan stod klar 1936 och syftet med att bygga den var att genom en inre stambana i Sverige stärka näringslivet i de norra och mellersta delarna av landet. Hela byggnationen kostade 136 miljoner, vilket motsvarar cirka 4,5 miljarder i dagens penningvärde. Med Inlandsbanekortet kan du tågluffa längs hela Inlandsbanan och når på så sätt nästan en tredjedel av Sverige. Under fjorton dagar reser du obegränsat och gör avstickare till närliggande äventyr och fortsätter resan när du själv vill. Kortet kostar 2 195 kronor och kan även förlängas med en vecka för endast 500 kronor. Boende bokar du själv längs vägen och här får de uppleva en unik del av Sverige. ® Fick inte du det där antagningsbeskedet till Hogwarts i år heller? Och ingen tågbiljett från Victoria Station perrong 9 ¾? Attans! Men nu har du chansen. Mellan april och oktober går det nämligen att åka The Jacobite mellan Fort William och Mallig i det skotska höglandet och då får du bland annat färdas över den där Glennfinnanviadukten som syns i filmerna om och med Harry Potter. Sträckan, som är en del av West Highland Line i Skottland, har beskrivits som en av de vackraste tågresorna i Europa. Den drygt 13 mil långa färden tar cirka två timmar enkel väg och tåget i fråga som du färdas med är det gamla ångloket The Jacobite Steam Train från 1901. För drygt 800 kronor blir en biljett på tåget din. Från Glasgow tar det cirka två timmar med bil till Fort William, men du kan kan även ta dig hit från London med nattåget Caledonian Sleeper. ® 26 Dalarna PÅ TÅG I EUROPA Att resa hållbart blir allt mer ett måste och då är tåg att föredra framför exempelvis flyg. Denna månad har reseredaktionen därför tittat lite närmare på några av Europas mest spännande tågresor.