Nolltretton 1
04 30 54 INNEHÅLL BAKSMÄLLAN KOMMER EFTERÅT LEDAR
E När många handlar är priset den faktor som har störst betydelse för om vi köper en vara. Halva priset på Converse. Förr 699:-. Nu 349:-. Vi vill ju göra en ”bra” affär och själv är jag inte bättre eller sämre än någon annan. Den tuffa konkurrensen har gjort att priserna inom handeln blivit lägre och lägre. Detta kan ur ett perspektiv vara positivt, då vi får mer för våra pengar. Konkurrensen gör också att handlaren och butiken måste skärpa sig mer och på så sätt antas göra ett bättre jobb. Nötfärs till fredagsmysets tacos för 59:-/kg. Lägre priser borde givetvis gynna alla och alla skulle vara glada alla dagar i veckan... och är de inte tillräckligt låga kan man ju alltid handla på nätet... eller? Men jag vet inte riktigt. Jag har varit i kontakt med handlare i över två decennium och jag vet inte om jag till fullo är redo att hålla med. En platt-TV för 2.999:-. För om hela grejen handlar om att handla så mycket som möjligt så billigt och snabbt som möjligt glömmer man oftast en (i mitt tycke) ganska väsentlig del - nämligen att vara en medveten konsument och utnyttja tiden och personalen i butikerna för att lära sig grejer. Playstation för 1.499:- inkl. valfritt spel. Det är ju vi som konsumenter som i slutändan väljer vilken handel vi vill ha. Ta reda på hur du kan laga till en maträtt, lär dig hur du ska tvätta dina kläder och fråga vad du ska tänka på när du ska installera din nya TV. I en tid när vi lägger ner mer tid än någonsin på att shoppa borde vi också vara mer nyfikna på att lära oss saker om det vi köper, eller vi kanske inte hinner lära oss innan det är dags att köpa nytt. Partytält 299:-. Och vill vi veta mer om det vi köper kommer vi också få en mer kunnig butikspersonal. Och peppar, peppar... de kommer också att tycka det är roligare att träffa sina kunder. Det gör också att handlaren ser ett värde i att satsa på mer kvalitativa produkter och tänka mer långsiktigt i sin planering av verksamheten. Kanske inte lika billigt, men avsevärt roligare. Tvättmedel Megapack 29:-. For the love of the game... ...billigast behöver inte alltid vara bäst. Framförallt om det sker på bekostnad av att vi sätter på oss dumstruten när vi handlar. Fråga - Hur många kilo bananer kan vi få ner i en kundvagn om de kostar 9.90/kg?. Så istället tror jag mer på att vi tillsammans ska sträva efter att få ett ”bra pris”, där pris, kunskap och kvalité inom varje prissegment skall harmonisera. Så att vi inte glömmer bort varför vi köpte varan och vad det var vi egentligen ville ha. Svar - Säkert mer bananer än vi kommer äta upp! Slutligen en fråga som jag ännu ej har tagit upp här - Hur många arbetstillfällen har e-handeln skapat i din stad? Jag tror att i iånga loppet tjänar vi alla på ”att så där vi ska skörda”, att medverka i och gynna den miljö där man bor. Ibland kan det bli riktigt dyrt att handla billigt, att baksmällan kommer efteråt... so support your local dealer... det är roligare att handla av någon som bryr sig! Benny Nilsson ansvarig utgivare 08 04 10 14 24 30 32 37 38 40 44 54 MÅRTEN HAFSTRÖM Engagerad kulturchef kämpar för Linköpings kulturliv. UNG TALANG David Fredriksson siktar mot OS i Paris 2024. RESA-ARGENTINA Börja Argentinaresan i San Telmo. LÄSVÄRT Clas Svahn ger oss en glimt av verklighetens Arkiv X. INREDNINGSPROFIL Marie Karlsson gillar att omge sig med vackra ting. HÄLSOPROFIL Emil Dahl har fastnat för jongleringskonsten. MARCUS JARL Är ett ansikte utåt för HBTQ. MISSA INTE The Box Hotel bjuder in till James Bond-fest. KROGPROFILERNA Andreas och Heidi vill sprida rommen i Östergötland. LOKALT BAND Norra Promenaden tar sig genom det jobbiga. MEDIA Andrew Austin ser Sverige genom amerikanska ögon. TILLS VI SES IGEN... Peter, Bruno & Matilda bjuder på sång, musik och humor. TIPSA OSS! Händer det något spännande i din närhet som vi borde skriva om? Skicka ett mail till: redaktionen@nolltretton.se PRODUKTION & SÄLJ Benny Nilsson [benny@nolltretton.se] 0706-44 22 94 Sofie Strandberg [sofie@nolltretton.se] 013-23 92 50 Lina Norrbom Ericson [lina@nollelva.nu] 0707-64 49 96 Tidningen Nolltretton Badhusgatan 5 582 22 Linköping Rebecca Andersson [rebecca@nollelva.nu] 0760-25 30 44 Mikael Grahn [mikael@nolltretton.se] 013-23 92 50 Camilla Larsson [camilla@nolltretton.se] 0706-44 22 96 Mats Nilsson [mats@nolltretton.se] 0705-43 66 75 Tel redaktionen: 013-12 26 16 (vxl) E-post: redaktionen@nolltretton.se Tel produktion: 013-23 92 50 Chefredaktör & Ansv. utgivare: Benny Nilsson På webben: www.nolltretton.se MEDVERKANDE SKRIBENTER I DETTA NUMMER: Camilla Larsson • Tobias Pettersson • Liselotte Andersson Carl Linné • Jörgen Larsson • Benny Nilsson m fl. 02 NOLLTRETTON Tidningen Nolltretton ansvarar för fel i annons begränsat till högst annonskostnaden. För skada pga uteblivet eller felaktigt införande ansvaras ej. Tidningen är politiskt & religöst obunden. Eftertryck utan redaktionens medgivande är förbjudet. Citera oss gärna, men ange källan. Omslagsfoto: Mikael Grahn Omslagsmodell: Marcus Jarl Layout, utgivare & repro: Nolltretton Media AB Tryck: MittMedia Print Periodicitet: 11 nummer/år