Chili 1
CHILI MAGAZINE ESPORT INGEN IDROTT, MEN EN SPORT
S venska E-sportföreningen SEFS skriver: E-sport är en förkortning av ”elektronisk sport” som är ett samlingsnamn för alla tävlingar som är utförda med hjälp av datorer eller en spelkonsol. Begreppet myntades i Sydkorea bland annat av arrangörerna bakom World Cyber Games men har under det senaste decenniet blivit ett globalt vedertaget begrepp. För att få grepp om denna gigantiska form av sport dyker vi djupare in i historien. En av de första turneringarna var 1990 då Nintendo anordnade världsmästerskap och finalisterna fick en spelkasset i silver. Bara några år senare var Microsoft värd för en Quake-turnering där vinnaren (Dennis Fong) kammade hem en Ferrari 308. Likt många andra sporter handlar E-sport om att utvecklas, tävla och mäta sig mot andra. Just tillgängligheten, utvecklingen och möjligheterna att mäta sig har gjort att E-sporten växt lavinartat, lokalt och ute i världen. Enligt datorspelsbranchen så sysselsätter sig ca 80 procent av svenskar mellan åldern 15-60 med datorspel (Dags att spela datorspel, 2010). Något nyare siffror från Interactive Software Federation of Europe (ISFE) visar att 64 procent av svenskar mellan åldrarna 16-64 spelar datorspel (datorspelsbranschen.se). Idag tävlar man på många plattformar som PC/Mac, Xbox, Playstation, Wii med flera. Dessa har även massvis med olika spel inom ett flertal olika grenar som RTS, MOBA, FPS samt de mer traditionella sport- och fightingspelen. Med tanke på alla plattformar och olika spel som finns i branschen är det diskutabelt vad som faktiskt kan anses vara E-sport. chili/nr 2-2018 45