Kingsize 1
”Rampljuset är inte för mig” Succé kommer sällan
över en natt, även om det utifrån kan uppfattas som det. Så sent som 2020 började det bubbla kring en maskerad rappare från Vårby Gård och ett år senare kom genombrottet med drilldoftande ”Scorpio”. Bakom masken döljer sig dock många år i studios runtom i Stockholm och en man som haft en tydlig plan. En plan som nu fortskrider med albumet ”Selfmade”. För Kingsize berättar 23 om valet att bära mask, den oväntade succén, varför han inte vill kalla sig en drillrappare och om inspirationen från 50 Cent. På dagens hiphopscen finns mängder av rappare av varierande kvalitet och dedikation. Många av dem gör bra och framgångsrik musik och många försvinner lika snabbt som de kom fram. Vägarna till framgång tycks vara oändliga, där en drös aspekter som tidigare varit icke-existerande numera utgör en avgörande faktor i hur du slår, när du slår och kanske framför allt: hur mycket som finns kvar när du faktiskt har slagit igenom. Efter dubbla albumsläpp under 2021 och ett tredje på gång finns det inte längre några tvivel. 23, den maskerade rapparen från Vårby Gård som av förklarliga skäl inte vill avslöja vare sig namn eller ålder, är här för att stanna. Med en röst som är kraftfull, distinkt och mångsidig har 23 snabbt tagit en plats i rap-Sveriges toppskikt med sin självklarhet och kreativa take på modern drill. Musiken präglas av hårt slående produktioner som etsar sig fast i kraniet och tonsätter teman som knappast är originella men som tack vare känsla och teknisk finess gör att varje låt sticker ut. Det handlar om små detaljer som 23 är en mästare på. En talang som i många fall utgör skillnaden mellan att vara en gaturappare som gör musik och en artist som gör gaturap. När vi talas vid på länk från Dubai, där han sedan en tid tillbaka befinner sig för diverse affärsangelägenheter (även dessa hemliga), börjar vi prata om hans ursprung. 23 har rötter från Marocko och i många av hans låtar hörs ord och fraseringar på både marockansk arabiska, även kallat darija, och traditionell arabiska. – Jag kan bara marockanska egentligen, jag är inte uppväxt med den arabiska dialekten riktigt. Men jag blandar in lite arabiska ord för att jag tänker att så många som möjligt ska kunna förstå. Men jag kommer faktiskt börja göra mer av det nu på mina nya låtar för att bredda publiken lite grann, mer mot Europa. När man drar in sånt så blir det automatiskt ett större sound som sträcker sig till fler folk. Uppväxten skulle dock bli i Vårby Gård, kommundelen av Huddinge som till stor del består av en lång länga loftgångshus som byggdes som en del av miljonprogrammet på 1970-talet. Vid 18-19 års ålder flyttade han några stationer därifrån, men fortfarande inom samma område. Uppväxten beskriver han som ”händelserik” och vi nöjer oss där. Men musiken kom in tidigt. Som 11-åring väcktes intresset och redan vid 13 års ålder började han gå till olika studios i närområdet. Vad som först började i ett hobby-syfte för att kunna skicka runt låtar till polare blev så småningom mer allvar och någonstans på vägen fick han med sig Shenzi Beats, producenten som idag – likt 23 - börjar göra sig ett respektabelt namn på den svenska hiphopscenen. – Jag har byggt mig med honom egentligen. Så utan Shenzi, ingen 23, menar han. Ja, Shenzi har varit med sedan starten och låg bakom 23’s debutsingel ”Adressen”. Men det var inte den första låt som rapparen släppte. Faktum är att detta blir tredje gången gillt, efter att ha släppt både en och två gånger tidigare innan det skulle klicka ordentligt. Då under ett annat namn via YouTube. – Jag tror inte det var rätt tid och jag tror inte jag var där än. Branschen var inte som den är idag. Soundet var mycket råare, men när det gäller den här typen av musik är temat alltid detsamma. Det handlar mer om att säga det på olika sätt och urskilja sig på så vis. Efter ett drygt halvår av intensivt och kontinuerligt arbete i studion tillsammans med Shenzi Beats så började saker hända. Bitarna föll på plats när allting ställdes på sin spets. – Jag har alltid velat göra musik. Sen kom jag till ett skede i livet där jag insåg vissa saker och sa: ”det är nu eller aldrig”. Men 2019 började jag bunkra upp med låtar och investera 100%. Även om jag kanske inte släppte då så gick jag till studion hela tiden och dedikerade mig själv till det här. Så det var då jag bestämde mig för att köra. NR 3, 2022 | KINGSIZE MAGAZINE 21 WWW.KINGSIZEMAG.SE