Sedan många år tillbaka frågar vi våra hyresgäste
r hur man trivs med oss som hyresvärd och med sitt boende. Genom undersökningen får vi reda på vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre samt önskemål och idéer. Den här gången ställde vi också frågor som har koppling till livet under pandemin. Lite lägre resultat Sammantaget ser vi att många är nöjda med sitt boende och med oss, men även att det finns en del som vi kan göra bättre. Jasmina Sahinovic är koncerncontroller på ÖBO och ansvarig för undersökningen. – Vi fick ett bra resultat och vi ser att väldigt många trivs, men tyvärr fick vi överlag ett något lägre betyg den här gången. 2020 var ett speciellt år, som gjorde att vi fick göra om vårt sätt att arbeta, något som ibland varit lite besvärligt både för våra medarbetare och de boende. Men vi är tacksamma för alla de förslag och kommentarer som hyresgästerna har skrivit, dessa är viktiga underlag för oss i vårt förbättringsarbete, så att vi gör rätt saker. Trygghet är viktigt Liksom i undersökningen 2019 anser våra hyresgäster att vi borde arbeta mer med trygghetsfrågor. Utifrån de synpunkter som framkom förra året har vi redan gjort en rad insatser på olika håll: förbättrat belysning, tagit bort buskage som skymmer sikten, monterat kodlås på portar och ökat antalet trygghetsvandringar. Men det har inte varit tillräckligt. Vi fortsätter därför vårt arbete för att fler ska kunna känna sig trygga, särskilt kvällar och nätter. Men vi ser också att vi måste bli bättre på att berätta vad vi faktiskt gör. – I enkäten svarade mer än var tredje hyresgäst att de inte känner till vad vi gör för att öka tryggheten i våra stadsdelar. Det kan vi inte vara nöjda med, påpekar Jasmina. Våra hyresgäster tycker också att vi borde vara mer lyhörda och ge de boende större möjligheter att påverka sitt boende. En bidragande orsak till det kan vara att vi, på grund av pandemin, inte kunnat möta våra hyresgäster på samma sätt som tidigare. –Många planerade aktiviteter har ställts in, exempelvis våra stora hyresgästmöten inför renoveringar. Under pandemin har vi också haft en ändrad hantering av felanmälningar och lägenhetsvisningar, berättar Jasmina. Konkreta åtgärder Med enkäten som grund tar vi nu fram konkreta handlingsplaner för respektive område. Vi ska jobba för att förbättra de områden, där våra kunder är mindre nöjda med oss. Men lika viktigt är att behålla de kvaliteter som våra kunder uppskattar mest. –Vi gör alltid en rad förbättringar utifrån hyresgästernas synpunkter och det ska vi informera om. Som hyresgäst hos ÖBO kan man påverka mycket kring sitt boende, och det vill vi att man ska känna till, säger Jasmina. Under 2020: • hade vi 294 sommarjobbare, säsongsanställda och ferieungdomsplatser (219 år 2019). • rot-renoverades 308 lägenheter. • renoverades badrum för 34 miljoner kronor. ÖBO har: • 22 176 lägenheter. • 827 kommersiella lokaler. • 470 anställda varav 59 procent är män och 41 procent är kvinnor. ÖBO är en koncern med tre dotterbolag: Västerporten i Örebro AB (har lokaler i de västra stadsdelarna och har ett uppdrag att skapa förutsättningar för arbetslösa att få chans till jobb). ÖBO Omsorgsfastigheter AB (hyr ut boenden till Örebro kommun). Fick du inte undersökningen? Då behöver du uppdatera din mejladress, det gör du enkelt på obo.se/minasidor. Det kan också bero på att ni är två personer som står på hyreskontraktet. I de fallen skickar vi bara enkäten till den som står först. Du som bor i studentbostad omfattades inte av den här undersökningen, för dig och dina grannar genomförs en separat undersökning vid ett annat tillfälle. ÖBO Husaren AB (äger ÖBOs fastigheter på Husarens gränd). ÖBOfakta den 31 december 2020. 23