Byggaren 1
”När det gäller ”fortsättning följer” är det vikt
igt att vara observant på att kund och byggare verkligen förstår varandra” Bredden på uppdrag är stor, företaget bygger villor, rustar upp, renoverar kök och utför snickeriarbeten. Tilläggsjobb Tidningen Byggarens juridiske skribent Sten Folkesson uppehöll sig i en tidigare krönika om vikten av att hantverkare skriver ordentliga offerter. Något som Markus Gärd instämmer i, det som dock kan orsaka huvudbry är tilläggsjobben. – En kund kan gärna lägga till uppdrag, men är inte alltid medveten om vad saker och ting kostar. I det ögonblicket kan det också vara ont om tid, saker och ting forceras. Tidsfaktorn gör att missförstånd kan uppstå mellan kund och utförare. –Att då hinna med att vara precis och detaljerad i informationen om vad det ytterligare jobbet kostar, är extra viktigt. – Kunden vill ofta gå vidare utöver det som angetts i en offert. När det gäller ”fortsättning följer” är det viktigt att vara observant på att kund och byggare verkligen förstår varandra. Gärds Bygg tar ofta hela entreprenader och betalar underentreprenörer som plattsättare, elektriker, rörmokare, ventilationsföretag. I sådana lägen är det väsentligt att uppdragsgivaren är införstådd i kostnaderna för tilläggsjobb som ska utföras. byggaren 1 2021 Han brukar gå upp vid femtiden på morgonen, de tidiga timmarna brukar ägnas åt kontorsjobb. Vid sju är Markus Gärd ute på arbetsplatsen. – Att vara tidigt uppe innebär att ha ett försprång, säger han. Tidigt på morgonen är en trivsam tid att arbeta på, man är ostörd, utsövd och koncentrerad Vad är en bra byggare? – En bra byggare vägleder en kund, så att kunden alltid får bästa möjliga resultat till bästa möjliga pris, säger Markus. Att det finns verklig ekonomi på ett jobb. – En bra byggare är självklart seriös, fortsätter Markus. Om du är seriös kan företaget växa, du får goda rekommendati oner, ett gott rykte helt enkelt. Viktigt är att du alltid har en öppen dialog med kunden. Vad är en bra kund ? – En riktigt bra kund vet vad den vill ha, svarar Markus. Om kunden känner till ett och annat finns utrymme för en god dialog. Men om inte kunskapen finns, så är lyhördheten viktig hos kunden. Och favoritverktyget ? – Favoritverktygen kommer från Festtool, svarar Markus Gärd. Deras verktyg är ergonomiskt mycket bra, väl genomtänkta, utformade på ett väldigt bra sätt. Inom firman är flertalet verktyg från Festool. Gärds Bygg samarbetar med Beijer Byggvaruhus. Beijer har en stor anläggning på Lidingö med ett stort utbud. – Vi har ett bra avtal med Beijer, säger Markus. Vi kommer fortsätta med det samarbetet. Vad hoppas du av 2021 ? – Naturligtvis att pandemin släpper sitt grepp om samhället, svarar Markus. Förutsättningarna för det är goda. – När pandemin försvunnit kommer landets ekonomi få en riktigt bra tillväxt. Gärds Bygg är i alla fall beredd på det. Man kan alltid hoppas att 2021 blir ett riktigt bra år. STAFFAN RINGSKOG 15