Byggaren 1
Stort & smått Beijer och Ireno i samarbete Iren
os grundare Peter Östling och Jesper Zandin, ett radarpar som skapat ett mycket intressant verktyg för byggbranschen. Ireno och Beijer inleder samarbete. Ireno är en ny digital tjänst som följer ett renoveringsprojekt från början till slut. Ireno ska minimera riskerna för missförstånd. Konflikter mellan hantverkare och kund ska undvikas – och det sker med Ireno! Tjänsten innehåller bland annat digitala avtal, en app för dokumentation och ett deponeringskonto för kundbetalningen. – Ireno passar mycket bra i vår tjänsteportfölj som sedan tidigare innehåller bland annat hjälp med att hitta byggprojekt, logistiklösningar och byggrådgivning, säger Johan Ellwén, på Beijer Byggmaterial. – Kommunikation och missförstånd i byggprojekt är en stor utmaning för våra kunder och vi har länge önskat att det fanns en opartisk plattform som Ireno för hantverkare och kund att mötas på, säger Johan Ellwén. Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största bygghandelskedja med 82 varuhus över hela landet. Oavsett om man ska bygga ett helt hus eller bara köpa lite skruv så finns det man söker där och man får alltid kunnig hjälp. Nyttan med Ireno Irenos grundare heter Peter Östling och Jesper Zandlin, två innovatörer som nu kan presentera en produkt väl värd för byggbranschen att nyttja. 16 Men vad är då nyttan med Ireno ? Först kan det slås fast att appen Ireno är lätt att förstå. De formulär som presenteras är enkla att fylla i, enkla att hålla reda på. Ireno ska fungera för såväl större som mindre renoveringar. Den som blir bekant med denna digitala tjänst förstår också snabbt hur den fungerar. Varje sektion i appen innehåller förklaringar så att nyttjaren kan vara säker på vad saker och ting handlar om. Ireno innebär ett säkert sätt vad gäller betalningar. Med Ireno deponerar kunden de nödvändiga belopp för aktuella jobb som utförs. Utbetalning sker endast när uppdraget är avslutat och godkänt. Varje hantverkare ska hela tiden som arbetet utförs veta om att kunden kan betala för det jobb som utförs. Kundens betalningsförmåga kan därmed aldrig bli ifrågasatt. Kunden i sin tur ska kunna vara säker på att ersättningen bara betalas ut när man har godkänt arbetet. Uppstår en situation där ord står mot ord går en granskare från Ireno in i projektet och gör en opartisk bedömning där avtal, löpande dokumentation och foton granskas, och lämnar sitt utlåtande. Ingen vill gå till en tingsrätt för att lösa en tvist. Vare sig kund eller hantverkare. Irenos tjänst ska minska sannolikheten för en sådan utveckling. Ireno innebär regelbunden dokumentation av ett uppdrag. Missförstånd mellan kund och hantverkare undviks genom att det finns tydlig dokumentation av utfört jobb. º Appen dokumenterar hantverkarens jobb på enkelt sätt, till glädje för hantverkaren, till glädje för kunden. byggaren 1 2021