Byggaren 1
Christer Andersson om hantverkarbilar och säkerhe
t Hantverkarbilar har sämre säkerhet än personbilar Ett säkerhetstest utfört av Euro NCAP visar att lätta lastbilar har sämre säkerhet än personbilar men påtalar också att allt fler tillgängliga säkerhetshjälpmedel väljs bort av köparna. Ford slår sig för bröstet över testresultatet i en pressrelease samtidigt som man säljer flera av sina hantverkarbilar utan krockkudde på passagerarsidan som standard. Hyckleri. E tt säkerhetstest utfört av oberoende Euro NCAP i samverkan med bland andra Trafikverket visar att hantverkarbilar har betydligt sämre säkerhet än personbilar beträffande krokundvikande eller krocklindrande system. Två av testerna har utförts i Sverige. Man visar också att allt fler säkerhetshjälpmedel blir tillgängliga – Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödsystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan är tillgänglig i nya skåpbilar. – Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i de flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta, fortsätter Rickard Fredriksson. – Våra transportbilar är viktiga verktyg i våra kunders vardag. Då är det en självklarhet att man skall kunna känna sig trygg bakom ratten, säger Christian Lysholm, chef för Fords svenska transportbilsverksamhet. Både aktiv och passiv säkerhet har länge varit en hög prioritet för Ford och vi är mycket glada över betyget i Euro NCAPs test. Arbetet för säkrare transportbilar fortsätter för fullt. Läs om ovanstående uttalande av den svenske fordchefen. Snacka om hyckleri. Ford säljer fortfarande de billiga utrustningsversionerna av sina transportbilar i Sverige utan den mest elementära av alla säkerhetsdetaljer. Bilarna säljs nämligen utan krockkudde på passagerarsidan som standard. I Euro NCAP-testerna ingick bland annat test av auto-broms för oskyddade trafikanter och upphinnande, filhållningssystem, hastighetsassistans och bältespåminnare. En fjärdedel av de nitton testade skåpbilarna har fått bottenbetyg. Betygsskalan har satts i fem nivåer: platina, som kräver över 80 procent, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen fick platina. Bäst i kategori guld blev Volkswagen Transporter med 65 procent i testet, näst bäst blev Ford Transit med 63 procent följt av Mercedes Vito med 61 procent. Silver fick Ford Transit Custom 58 procent, Mercedes Sprinter 52 procent, Peugeot Expert 44 procent, Volkswagen Crafter 44 procent och Opel Vivaro 42 procent. Brons fick Citroën Jumpy 37 procent, Toyota Proace 35 procent, Peugeot Boxer 33 procent, Citroën Jumper 32 procent, Iveco Daily 30 procent och Fiat Ducato 28 procent. Bland de som inte rekommenderas hittar vi Renault Master med 16 procent, Nissan NV400 12 procent, Renault Trafic 11 procent, Opel Movano 8 procent och Fiat Talento 5 procent. Notera att man för varje bilmodell har valt den bäst utrustade versionen. Bilar som inte ens säljs på vissa marknader. Systemen är ofta tillval. Vill Du veta mer om system för förebygRenault Master rekommenderas inte av Trafikverket och Euro NCAP efter att ha säkerhetstestats. Här ser Du en av orsakerna som drar ner betyget. 24 gande säkerhet på din transportbil finns informationen att hämta på Euro NCAPs hemsida. º byggaren 1 2021 FOTO: EURO NCAP