Bygdegården 1
Att ta betalt för en kulturupplevelse Hur mycket
en arrangör kan ta betalt för kulturevenemang är en knivig fråga. Att arrangera är förknippat med kostnader och dessa ska betalas. Det är lätt att prissätta slentrianmässigt, utan att fundera på budget och kalkyl. Prissättning behöver ta hänsyn till flera faktorer varav de två viktigaste kanske är – vad är besökaren beredd att betala för det vi erbjuder och vilka kostnader behöver vi täcka för att kunna erbjuda just det här evenemanget. När det gäller ett scenframträdande är gaget till artisten är det mest uppenbara, men det inte det enda att ta hänsyn till. I en ideell förening är den kanske viktigaste resursen den tid alla volontärer lägger ned för att möjliggöra olika evenemang och verksamhet. När arbetet inte kostar pengar är det lätt att tänka att det är gratis och att man inte får tjäna pengar på det. – Jag tycker att det är ett feltänk. Den tid som alla volontärer lägger ned i förening20 en bör synas på inträdet och sedan gå tillbaka till föreningen för att kunna användas i framtida verksamhet, säger Andreas Pettersson, ledamot i Bygdegårdarnas Riksförbunds styrelse och ordförande i Värmlands bygdegårdsdistrikt. Många bygdegårdar tar låga inträden till kulturarrangemang och scenframträdanden av olika slag och säljer fika för en spottstyver. – Jag tror att det finns en osäkerhet när det gäller att ta betalt, man är en del av bygden och vill vara snäll mot sina vänner och grannar, säger Niklas Fischer, verksamhetsutvecklare film, Bygdegårdarnas Riksförbund. Andreas påpekar att det är viktigt att ta hänsyn till de reella kostnaderna och inte subventionera arrangemangen allt för mycket eftersom det i slutändan kan leda till att det inte längre finns möjlighet att erbjuda arrangemang. Även användningen av huset kostar, exempelvis uppvärmning och slitage. Priset som besökaren betalar för ett evenemang behöver ta hänsyn till dessa faktorer. Evenemang måste hjälpa till att finansiera löpande kostnader som värme och el samt reparationer, underhåll och annat som behövs för att hålla fastigheten i gott skick så att föreningen kan fortsätta erbjuda evenemang. – Många föreningar behöver tänka ett varv till på alla sina kostnader inför ett evenemang och våga vara stolta över alla värden som ingår i biljettpriset, säger Niklas. Det handlar även om ett signalvärde till både besökare och artisten som uppträder. Ett lågt pris signalerar låg kvalitet och kanske inte alltid lockar fler besökare än ett högre inträde. Bygdegårdar kan erbjuda kulturarrangemang långt från städerna och de större orterna. I centralorterna är priserna ofta betydligt högre för ett likvärdigt arrangemang både för inträde, fika och eventuell parkeringsavgift. – Vi behöver förstås inte ta lika höga priser som i städerna, men jag tror att vi kan vinna på att tänka lite mer affärsmässigt, säger Andreas.