JBF_6-7_2021 1
E-handelsansvariga Carina Erlandsson och Robert M
ikkola från Beijer testar systemet. Appen är på svenska, men då många hantverkskunder kommer österifrån finns det språkstöd på polska, litauiska, ryska och engelska. Säkerhet? För att i görligaste mån skydda sig mot stölder och svinn i samband med skanningen görs stickprovskontroller vid utpassering. Upptäcks något galet ställs den aktuella kunden under observation och kontroll genomförs oftare. Den kund som ertappats med en ”felräkning” och upplysts om konsekvenserna undviker nog konfrontation i fortsättningen. Snabb utveckling inom bygghandeln Olika e-handelslösningar och som nu Beijer Skanna är tecken på snabba förändringar inom svensk byggmaterialhandel. Logistikfunktionerna vässas, hubbarna för direktleveranser blir Telefonappen Beijer Skanna. allt viktigare, kundservicen automatiseras i allt större grad, samtidigt som generationsväxlingen hos kunderna ställer krav på än snabbare digitalisering. Det vi ser i kristallkulan är kanske ytmässigt mindre anläggningar, mer snabbrörliga butikssortiment i mindre mer köpstimulerande butiker och proffskunder som sköter hela sin varuförsörjning via appar, samtidigt som kraven på redovisning av klimatpåverkan, ursprung, återbruk med mera blir allt fler och krävande. Det gäller att hänga med i svängarna om man vill stå sig i konkurrensen. Därför var det trösterikt att vi vid vårt besök hos Beijer på Lidingö får veta att kaffehörnan för proffsen fortfarande är en viktig knutpunkt för personliga kontakter, social samvaro och affärer. Ingenting går upp mot den personliga kontakten, skämtet och glimten i ögat. Lars Cyrus Beslagsboden har marknadens bredaste sortiment av handtag för inner- och ytterdörrar samt självhäftande produkter. Våra produkter monteras snabbt och lätt. Det blir inte enklare! www.beslagsboden.se 16 JBF ■ 6-7-2021