Utmärkt Helsingborg 1
ger oss framgång. Sedan måste man förstås ha myck
et tålamod när man är musiker, vara driftig och öva enormt mycket. Vi repar varje vecka och missar inga rep och så har det alltid varit, till och med efter tillfällen då vi har festat hela natten. Vi gick ändå upp och repade. Vi skrev dessutom egna låtar som vi gillade. Och efter en tid tillsammans började det betala av sig. Folk hörde av sig till oss och då utvecklades vi vidare till nya nivåer. Jag tror att det är så det fungerar och förmodligen är det sammantaget hela den processen som avgör om man lyckas eller ej. Du är frontsångare och låtskrivare. Vad inspirerar dig till att fortsätta skriva bra låtar? - Jag vet inte helt kristallklart var idéernas källa springer ur, berättar Mathieu. Uppslag bär jag ofta på. Ibland kommer de lätt till mig. Ibland måste jag forcera dem. Men olika grundidéer till låtar finns ofta närvarande i mina tankar. Jag kan exempelvis gå en runda med min hund och då kommer refräng och vers som jag sedan spelar vidare in för att jobba vidare med senare. Det fanns en period under några år då vi jobbade med BlackRain varje dag. Och under vissa stunder i det tappade jag lusten för att skriva låtar. Idag är det annorlunda. Jag jobbar inte med musiken konstant. Spelar man på sin gitarr i timmar och varje dag blir det inte bra. Man behöver föra in lite pauser i det man gör. Då blir det bättre kvalité på musiken. Det ger mer. Jag tror dessutom att min bästa kreativitet i låtskrivandet uttrycks främst med den metoden. I mig finns det ett starkt behov för att skapa alster. Jag måste ha det i mitt liv. Det får mig att må bra. Jag kan dessutom bli euforisk om jag hittar en riktigt god idé att jobba vidare med. Och om jag inte håller på med det under en längre period uppkommer starka känslor inom mig, som grinighet eller skam, för att jag sviker skapandet. Min fru får vara oerhört tålmodig gentemot mig i dessa stunder, skrattar Mathieu. Då måste jag komponera något för annars kan jag inte släppa det. Kreativitet kan nämligen vara både tillfredställande och beroendeframkallande för jaget. Jack Douglas är en känd skivproducent. Hur mötte du honom och vad har hans samarbete betytt för BlackRain? - Den första gången som vi påträffade Jack var i Paris, säger Mathieu. Vi flyttade till Paris för att jobba med BlackRain på heltid med en producent. Den tiden gav inte mycket inkomster men vi överlevde. Då genomförde vår arrangör ett spontanbesök hos Jack. Han erbjöd honom en bra summa med pengar för att göra ett album med oss. På den tiden var party med dricka och droger en vardag i branschen. Vi fick veta i efterskott att vår skiva hade producerades med endast en liten andel av den tilltänkta budgeten... Och skivresultatet var inte toppenbra. Men 30 år senare kom vi i kontakt med Jack igen. Han flög in till oss i Paris. Vi gjorde en ny platta ihop och det gav oss en starkt utvecklande erfarenhet. Innan dess hade vi inte jobbat i en riktig studio med inspelningar tillsammans med en starkt meriterad producent och som även jobbat med flera stora artister till exempel John Lennon och Aerosmith. Det var för oss som att en dröm slog in. Vi trodde aldrig att vi skulle få uppleva det under vår livstid. Vi lärde oss många nya kunskaper av honom. Hur rock fungerar på internationell nivå, om hur man på teknisk nivå ska spela för att kunna uppnå bästa framgång och hur man genomför inspelning på avancerad nivå. Det var väldigt intressant att få jobba med Jack. Många kände inte till Jack i Europa då. Men vårt samarbete gynnande nog oss för vi blev aktiva i flera ovanliga driftigheter då. Vi kvalade till exempel in till finalen i ”franska talang” och som ledde fram till att vi skrev skivkontrakt med Sony. Det var synnerligen unikt att ett rockband i Frankrike höll konsert i fransk TV inför miljontals människor. Under den tiden så hände så mycket på en och samma gång så det är först i efterhand som jag förstått att det verkligen har hänt. Vi levde lite som i en ”tv-serie” där händelserna bara inträffade med hög hastighet. BlackRain uppträder med fortsatt glöd. Varför vill du/ni fortsätta ihop och vad tror du gör att publiken attraheras av i er musik? - Först och främst skulle jag säga vår långa vänskap, responderar Mathieu. Jag tror att det har en betydande roll för oss. Vi älskar att få vara kreativa och spela tillsammans för vi har inte längre några dispyter mellan varandra. Det fanns en tid när gruppen var ung då vi diskuterade vilt och grinigt men vi lärde oss hantera det. Idag så lirar vi också mer sammansvetsat och bättre. Den moderna tekniken gynnar oss. Det ger oss möjlighet att repa kontinuerligt via Internet. Jag bor i Sverige och de andra i Frankrike. Men vi bor ganska nära varandra i Europa. Med all erfarenhet som vi samlat in över de år som förflutit så genererar vi i nutid också läckrare låtar. Det finns dessutom ett bra skivbolag som backar upp oss bra numera. Vi gillar fortfarande att uppträda ihop. Och arrangörer hör av sig för att fråga om vi vill spela på olika festivaler. Det är roligt och vi uppskattar det mycket. Sammantaget vågar jag påstå att BlackRain har idag de absolut bästa förutsättningar för en fortsatt existens. I alla fall så länge jag har lite hår kvar, skrattar och blinkar Mathieu skämtsamt. Vi säljer mest skivor i Tyskland under konserter. Annars streamas det mesta. Vårt motto idag är att inte förlora pengar på att hålla konsert. Det funkar framgångsrikt tycker vi. Förr hade vi en attityd där vi skulle sälja enorma mängder skivor och med en attityd där vi agerade som Mötley Crüe. Vi drömde om att vi verkligen var som dem en gång i tiden. Vi tjänade inte de pengar som de gjort men den attityden gjorde oss lyckliga. Idag är vi mer jordnära och har mognat. Idag ligger fokus i stället på att framföra bra livekonserter inför en återkommande publik och fans. Streamingtjänsterna har ju tyvärr i nutid förstört en hel del av den höga skivförsäljningen från förr. Skivförsäljning är numera ingen trygghet som man kan luta sig tillbaka på som artist. Du har också en tatueringsstudio i Ängelholm, Swan Tattoo. Varför är det viktigt att skapa hudkonst för dig? - Om jag hade backat tiden hade jag aldrig kunnat gissa att jag skulle jobba som tatuerare, förklarar Mathieu. Jag började sent. Det inföll när jag var 25 år. Jag kommer inte ihåg om jag hade sett ett program i TV om tatuering precis innan jag satte i gång. En dag vaknade jag bara upp i Paris och bestämde mig för att köpa den utrustning som krävs för jobbet och satte i gång. Efter att ha slumpmässigt i cirka två år tatuerat mig själv och vänner kom en tankepaus. Om inte musiken kan försörja mig så kanske gaddning kan göra det. Och när jag flyttade till Sverige tog jag beslutet att jobba med hudkonst. Så uppstod den här studion, ”Swan Tattoo”, i Ängelholm. Jag har alltid varit fascinerad av realistiska tatueringar. Jag har lagt mycket tid på sociala medier för att studera hur tatuerare gör när de visar upp olika tekniker inom den stilen. Det har länge fångat mitt intresse. Men jag gör olika typer av hudkonst idag. Det är kunden som får välja vad de vill ha. Jag tycker däremot om att fördjupa mig i analyser kring hur realistiska tatueringar skapas. Jag är självlärd. Det fanns ingen tid för att gå bredvid och lära mig när jag började på allvar eftersom jag då behövde inkomst direkt. Därför valde jag att studera hantverket på egen hand. Jag tycker om att skapa snygga tatueringar och agerar alltid proffsigt i jobbet för att göra kunderna glada. Annars skulle jag inte kunna fortsätta att arbeta med det. Jag får en liknande kreativ kick som när jag skriver låtar när jag utför ”Ink Art”. Jag har lärt mig hur hud fungerar i samklang med olika färgtekniker, hittar en idé, förbättrar den digitalt som underlag och uppnår sedan 15