Marknad Örebro 1
MEDIA, REKLAM & PR Så här ser de nya informations
skyltarna ut på Svalbard. Kristofer Hivju och Peter Stormare sjunger, bygger och samarbetar i Bauhaus reklam. FILMSTJÄRNORNA STORMARE OCH HIVJU SJUNGER I BAUHAUS NYA FILM FOTO: MARKUS NORDFELDT STARK I Bauhaus nya reklamfilm bygger de internationellt kända skådespelarna Kristofer Hivju, känd från Game of Thrones, Beck med mera och Peter Stormare, känd från bland annat Fargo, varsitt utkikstorn där de kan kommunicera med varandra genom sång. Filmen knyter an till instängdheten som många känner under pandemin, behovet av att uttrycka sig med skaparglädje och möjligheten att kommunicera med andra även om det måste vara på avstånd. – Vi har varit tvungna att ställa om mycket av vår kommunikation under pandemin och den här filmen är ett bra exempel på att det också höjt oss själva ibland. Att skapa själv har varit ett viktigt uttrycksmedel för många i dessa tider och där är Bauhaus en möjliggörare vilket vi hoppas att Stormare och Hivju ska inspirera än fler till att förstå. Även om inte alla kommer att bygga ett eget utkikstorn på kolonilotten, säger Johan Saxne marknadsdirektör. Kristofer Hivju om sin syn på varför man bör sjunga och snickra. – Att få sjunga opera mot legenden Peter Stormare från ett hemmagjort torn i skogen - naturligtvis ville jag vara med på det. Jag tror att kombinationen av snickeri och sång är det bästa läkemedlet för att få utlopp för vad som helst man behöver få ut. Det var ett stort nöje att arbeta och spela med Stormare, säger Kristofer Hivju, skådespelare. I samband med inspelningen av filmen så provade även Peter Stormare och Kristofer Hivju att spontant spela gitarr och sjunga en del tillsammans. – Jag har alltid haft ett gott öga till Hivju och gillade grundidén till filmen, folk behöver få utlopp för sin kreativitet och sitt sociala behov på något sätt. Vi hade kul tillsammans, inte minst när vi spelade gitarr. Och utkikstorn, ja vem vill inte ha ett sеdant. Kan inte förstå varför jag inte byggt ett torn tidigare, avslutar Peter Stormare. ® NY DESIGN PÅ INFORMATIONSSTATIONER PÅ SVALBARD FOTO: ELLEN KATHRINE FAGERSLETT Projektet utvecklades av Tibe-T reklambyrå i Trondheim med LINK Arkitektur som samarbetspartner, på uppdrag av Visit Svalbard. Projektet presenterades officiellt via en digital stadsvandring i slutet av februari. Visit Svalbard, Sysselmannen på Svalbard och Longyearbyen kommun, ville ha en genomtänkt strategi för geografisk placering av informationsskyltar, dess budskap och innehåll. Ambitionen är att vidareutveckla Longyearbyen som upptäcksmål, både för turister och bofasta. Helhetsgreppet om skyltarna ska bidra till upplevelsen av Longyearbyen genom att öka kunskapen om byns historia, fauna, flora, geologi, uppbyggnad, vägval, aktiviteter och upplevelser. Samtidigt ska det bidra till att styra trafiken och minska belastningen på sårbara naturområden. Skyltar som tål väder och vind Viktiga förutsättningar att tar hänsyn till är klimatet på Svalbard, att skyltarna behöver vara enkla att underhålla, att de kan anpassas till både mindre och större installationer samt att man undviker onödig inverkan på natur och kulturminnen. Informationsskyltarna har tillverkats i glas, delvis transparenta, och har en hög och smal form. Skyltarna är belysta i sockeln med kulörer som är anpassad till det säregna ljuset som finns på Svalbard och i Longyearbyen. På glaset finns tryckt text och motiv av arktiskt djurliv, med ett lätt uttryck i vitt, grönt och blått, som harmoniserar med omkringliggande natur. Utvecklat modulsystem för skyltar Ett modulsystem för skyltstationerna förenklar monteringen, så att vissa delar kan vara anpassningsbara och möjliga att skriva ut. Varje skylt är konstruerad av en kolonn av 12 mm härdat glas med dold infästning av syrafast, rostfritt stål. Denna står sedan på en geometriskt formad plattform av mörkgrå, armerad betong. För att tåla väder och vind är glaset laminerat. Tidlös design klär landskapet Informationsskyltarnas utformning, innehåll och geografiska placering har ett genomtänkt och helhetligt sammanhang. De är strategiskt placerade så att de utgör en kort, medellång och lång tur. Skyltarnas fysiska utformning och designad för att dominera omgivningarna så lite som möjligt. Designen är tidlös och elegant samtidigt som den ska väcka nyfikenhet och intresse. ® 12