Byggaren 1
Christer Andersson provkör Peugeot Partner Pro+ L
1 Blue HDI 130 EAT8 S&S» Partner har bästa förarplatsen i samproducerad PSA-kvartett Peugeot Partner är den bil som säljs bäst i Sverige av en samproducerad kvartett från PSA, alltså Peugeot-Citroën. Övriga tre är Citroën Berlingo, Opel Combo och Toyota Proace City. Bilar som är tekniskt identiska, men Partner skiljer ut sig genom en bättre förarplats tack vare placeringen av instrumenten. Text och foto: Christer Andersson P eugeot Partner var den sjunde mest sålda transportbilen i Sverige under januari–augusti i år med 1 311 registreringar. För övrigt trea i storleksklassen. Citroën Berlingo, som är samma bil, ligger på femtonde plats med 752 medan identiska Opel Combo, återfinns på 33:e plats med 204. Toyota Proace City är på väg in i Sverige. Det som skiljer, förutom kosmetika i fronten och val av utrustning, är instrumentens placering i Partner, väl synliga ovanför ratten. Bilarna bygger på en ny plattform kombinerad med gamla Partner-Berlingo där bak. Partner och Berlingo finns även med fyrhjulsdrift och alla fyra kommer under nästa år med eldrift. Bensinmotorn är på 1,2-liter och lämnar 81 kW/110 hk alternativt 96 kW/130 hk. 1,5-litersdieseln har tre effektuttag: 56 kW/75 hk, 75 kW/100 hk, samt 96 kW/130 hk. Volymen i skåpet och lastkapaciteten är aningen utökad och en klar förbättring är två axelavstånd, 278,5- och 297,5 centimeter. Föregående generation hade två längder, men bara ett axelavstånd. Skåpen är på 3,3- och 3,9 kubikmeter. 3,8- respektive 4,4 med utrymmet på passagerarplatsen, vilket nås via en genomlastningslucka. Byggarens provbil är en kort Peugeot Partner i Pro+ utförande med 96 kW/ 130 hk-motorn samt en ny åttastegad automatlåda. Merkostnaden för automaten är 18 750 kronor. Nya Partner säljs i fyra utrustningsutföranden: InBusiness, Pro, Pro+ och GT-Line Stötfångaren bak är lackad i Pro+ utföbyggaren 7 2019 Peugeot Partner Pro+ i den korta versionen med åttastegad automatlåda ger en komfort på vägen som är nära en personbil. Vi gillar inte den lackade stötfångaren bak och lackade sidosköldar. Strålkastarspolning saknas. randet, liksom sidosköldarna. Vi föredrar mattsvart plast på ett arbetsredskap. Innerskärmar är standard, men stänkskydd saknas. Ett fullstort reservhjul hänger bakom bakaxeln. Adblue-påfyllning sker bredvid dieselpåfyllningen. Bilen har bra hel- och halvljus, ledlampor för varseljus och dimljus. Däremot saknas högtrycksspolning av strålkastarna. Bra bakljusarrangemang. Taklasten är 100 kg. Insteget är problemfritt till en mattsvart inredning med ljusgrå textil i taket. Mellanväggen är plåtren med en gallerförsedd genomsiktsruta. Stolens höjdjustering är manuell bakifrån-framåt-uppåt. Regleringen av svankstödet är svåråtkomlig när ryggstödet för mittplatsen är uppfällt. Skjutmånen är inte tillräcklig för storvuxna. Förarstolen är eluppvärmd, liksom passagerarsoffans ytterplats. Mittsätet är oanvändbart för en vuxen eftersom växelspakskonsolen tar allt knä- och benutrymme. Dessutom blir det trångt för två vuxna i bredd. Det saknas inställningsmöjligheter av passagerarnas säte och ryggstöd. En separat passagerarstol finns som tillval. Vi rekommenderar ändå soffan för att få en arbetsyta på baksidan av mittplatsens nedfällda ryggstöd. Ytterplatsen på soffan går att vika upp, alternativt att vika fram ryggstödet, för att få ett längre bagageutrymme via en lucka. En säck medföljer för att täcka framskjutande last. Förvaringsmöjligheterna består av en grund hylla över vindrutan, grunda kartfack i dörrarna, mugghållare på panelens yttersidor, ett litet fack på panelen framför föraren, ett litet fack mitt på panelen och ett handskfack utan lås framför passageraren. Det som skiljer Partner från de tre syskonen är instrumentens föredömliga placering ovanför den läderklädda ratten, PLUS & MINUS + Bästa instrumentplaceringen + Hög åkkomfort + Bra åttastegad automat + Låg bränsleförbrukning + Många hjälpmedel och tillval + Hög lastförmåga – Eftersatt passagerarkomfort – Oanvändbart tredje passagerarsäte – Strålkastarspolning saknas – Ratten är inte rund – Bakdörrarna spärrar ej i 180 grader – Instabil med maxlast – Dålig rostskyddsgaranti 25